Succesvolle Kickstarter-campagne komt toch geld te kort

Succesvolle Kickstarter-campagne komt toch geld te kort

12-07-2013 08:02 Laatste update: 28-04-2018 10:57

Het Kickstarter-succes Broken Age heeft geld nodig. De 3,3 miljoen dollar is niet voldoende om de game te voltooien.

Gek. Game-icoon Tim Schafer ging op Kickstarter op zoek naar 400.000 dollar. Broken Age van zijn gamestudio Double Fine werd destijds het grootste game-succes ooit en haalde 3,3 miljoen dollar op. Dikke winst voor Schafer, zou je zeggen.

Deze week stuurde hij een brief naar alle backers om te zeggen dat hij geld tekort komt. "We haalden veel meer geld op dan wij, of wie dan ook, ooit had gedacht. Dat weerhield mij er niet van om een game te ontwerpen die zo groot is dat er meer geld nodig is."

Dit geld wil Schafer halen van de winst van zijn gamestudio (die eind vorige maand een nieuwe game het gammele Kickstarter-pad zag voltooien) en van de opbrengst van een vroege release van de helft van de game. Streefmaand voor deze 50% versie is januari 2014, op Kickstarter werd tijdens de campagne nog gestreefd naar een volledig spel in oktober 2012.

Het is niet de eerste keer dan een Kickstarter-project in de geldproblemen komt.Eerder deze maand was het Kickstarter-project Instacube dat met hangende pootjes vertelde dat er meer geld nodig is om het project af te ronden en dat ze daarvoor nieuwe investeerders zoeken.

"Wij ontwikkelaars vitten altijd op de publishers. Die zijn te veel op de centen, budget is belangrijker dan kwaliteit", zegt game-ontwikkelaar Ruud van de Moosdijk in een scherpe reactie op het falen van Schafer op game-industrieblog Control. "Broken Age laat wat mij betreft zien dat die nare publishers ook wel een andere rol vervullen: ze houden je scherp op het gebied van de financiën. Ze zorgen ervoor dat je je budget vooraf verantwoordt op een goed doordachte wijze. Crowdfunding stelt ons in staat om zonder publisher een game te ontwikkelen. Geweldig! Iedereen zou zich echter eerst moeten afvragen of ze wel een game kúnnen ontwikkelen zonder publisher.”