Superstil asfalt: was dat een Ferrari of een fiets?

Superstil asfalt: was dat een Ferrari of een fiets?

22-01-2014 11:28 Laatste update: 28-04-2018 07:51

Weg met die geluidsschermen, het stille fluisterasfalt komt er aan.

Het wordt weer mooier op de snelweg! Waar in de afgelopen decennia vele herkenningspunten als kerktorens, bomenrijen, doorzichten naar weilanden zijn verdwenen achter geluidsschermen, is er weer licht aan het einde van de tunnel.

Rijkswaterstaat werkt aan ultrastil fluisterasfalt. Het stille wegdek moet kostbare geluidsschermen en tunnelbakken overbodig maken. Het in Japan ontwikkelde poro-elastische wegdek (PERS) wordt gemaakt van elastisch materiaal dat bestaat uit rubber, kleine steentjes en een hechtmiddel. Het moet een geluidsbesparing van 10 decibel opleveren en 7 jaar meegaan.

Een vermindering van 10 db lijkt niet veel maar heeft grote gevolgen. De grens van toelaatbaar lawaai kan daarmee grofweg van 600 meter van de weg verwijderd , 400 meter dichter liggen. Langs de 5000 kilometer snelweg in Nederland levert dat aan beide kanten een enorme hoeveelheid grond op.

Een meer direct voordeel is dat een deel van de geluidsschermen zouden kunnen verdwijnen. Dat je weer wat van Nederland ziet onderweg en enige referentie hebt van je vorderingen, zou heel prettig zijn.