T-Mobile: netwerk op tijd klaar voor iPhone 4

T-Mobile: netwerk op tijd klaar voor iPhone 4

08-06-2010 09:11 Laatste update: 29-04-2018 05:00

Details over de Nederlandse introductie ontbreken echter nog.

'Over de iPhone 4 is bij ons ook nog heel weinig bekend. Hij komt eraan, maar we moeten nog meer informatie van Apple ontvangen', aldus T-Mobile-woordvoerder Henny van der Heiden dinsdagochtend. T-Mobile Nederland opende maandagavond direct na de aankondiging van de iPhone 4 door Steve Jobs een pagina over het nieuwe toestel, waar verder nog niets staat. 'We zijn voor volgende maand klaar met onze netwerkuitbreidingen voor de komst van het nieuwe toestel', aldus van der Heiden.

Volgens Van der Heiden zit er al schot in de uitbreiding van het netwerk. 'Over een week verwachten we dat de ergste problemen voorbij zijn.' De populariteit van de iPhone en andere smartphones heeft een snelle groei in het dataverbruik tot gevolg. Daardoor kampte T-Mobile de aflopen weken met capaciteitsproblemen op zijn netwerk.

Of T-Mobile Nederland aanpassingen moet doen in het zijn netwerk om videobellen mogelijk te maken, is bij hem nog niet bekend. De iPhone 4 kan videobellen met andere nieuwe iPhones via zijn nieuwe FaceTime-functie, die alleen voorlopig alleen via een wifi-netwerk werkt en niet via 3G. Maar om het videogesprek tot stand te laten komen, zijn mogelijk nog wel enkele technische veranderingen in het netwerk nodig.

T-Mobile Nederland heeft woensdag een gesprek met de Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO) dat namens ontevreden T-Mobile-klanten meer compensatie en de mogelijkheid tot direct opzeggen van abonnementen eist. Ook de Consumentenbond houdt de afhandeling van T-Mobile-klachten nauwlettend in de gaten. T-Mobile biedt klanten die last hadden van de filevorming op de zendmasten ter compensatie twee maanden gratis mobiel internet (30 euro).

T-Mobile gaat klanten die de laatste weken veel problemen hadden terugbellen om te bepalen of de uitbreiding van het netwerk goed verloopt. 'Dat kunnen we straks zien in cijfers over klanttevredenheid en gesprekken die goed tot stand zijn gekomen,' aldus Van der Heiden. Of T-Mobile ook cijfermatig bewijzen bekend zal maken van de netwerkverbetering weet hij nog niet.

Over hoe lang T-Mobile de iPhone nog exclusief mag blijven aanbieden in Nederland is nog niets bekend.