Tabletverkoop drastisch gedaald

Tabletverkoop drastisch gedaald

28-07-2014 07:43 Laatste update: 28-04-2018 04:45

De tabletverkoop in Nederland is aan het instorten. De markt zou verzadigd zijn.

Tablets gingen begin vorig jaar nog als broodjes over de toonbank, maar uit onderzoek door Gfk zouden maar weinig Nederlanders dit jaar nog van plan zijn een tablet aan te schaffen. Gfk verwacht dat er dit jaar 11 procent minder tablets worden verkocht als in 2013. Overigens is dat nog steeds goed voor 2 miljoen tablets.

In de maand januari dit jaar piekte de verkoop echter heel even boven diezelfde periode vorig jaar maar de verkoopcijfers kelderden vervolgens met een dieptepunt in juni, 25 procent minder verkopen.

Helft van Nederland heeft al een tablet

Volgens het Gfk is deze trend het gevolg van marktverzadiging. Meer dan de helft van de huishoudens heeft al een tablet en slechts 7 procent heeft plannen voor de aanschaf van een nieuwe tablet. Tablets worden volgens het Gfk vaak in een huishouden gedeeld en in tegenstelling tot smartphones niet gesubsidieerd via smartphone-abonnementen. International is deze trend ook waar te nemen.

Concurrentie grote smartphones

Volgens mij is dat echter niet het complete plaatje waarom de tabletverkopen dalen. Collega Bram van Dijk beschreef het eerder in zijn commentaar: 'Wat moet ik ook alweer met zo’n iPad?' In een notedop komt het erop neer dat de 5 en 6 inch smartphones de grotere tablets waarmee je niet kan bellen, overbodig maken.

Op een 5,5 inch kan je namelijk prima lezen, filmpjes kijken en met grote handen redelijk typen. Daar heb je geen aparte, beperkte tablet meer voor nodig. Alleen Apple loopt nog achter op de trend van de grotere smartphones maar als de geruchtenmolen klopt dan mogen we binnenkort grotere iPhones verwachten.