Tag Ikea-meubels op Facebook

Tag Ikea-meubels op Facebook

20-11-2009 10:17 Laatste update: 29-04-2018 08:06

Karlijn van den Berg

Taggen van foto's is de populairste functie in Facebook. Ikea gebruikte het heel slim ter promotie van een nieuwe winkel.

In het najaar van 2009 wilde Ikea een actie opzetten om de opening van de nieuwe winkel in Malmö te promoten. Bij voorkeur zou de actie voor flink wat buzz zorgen in heel Zweden. Ze gebruiken een bestaande functionaliteit van Facebook: foto's taggen.

In plaats van dat mensen zichzelf konden taggen op foto's, konden ze hun naam op Ikea spullen in kamers zetten en daarmee claimen. De foto's stonden op het profiel van storemanager Gordon Gustavsson. In twee weken tijd werden twaalf ruimtes met meerdere producten geupload. De eerste die het product had getagged won hem.

Aangezien Facebook een update in je profiel geeft als je aangeeft op een foto te staan, verspreidde het nieuws zich razendsnel via het netwerk. Nadat de producten op waren, vroegen mensen om nieuwe. Helaas zette Gordon er geen nieuwe foto's bij, maar liet hij het bij een kleinschalige actie.

Een slimme inzet waar Ikea weinig energie en geld in hoefde te steken. Benieuwd wanneer een Nederlandse adverteerder dit bij Hyves gaat inzetten, dat sinds het laatst redesign ook een tagging-functionaliteit bij foto's heeft.