Tech Trends voor 2012

Userpica

Wat staat ons in 2012 te wachten? En klopten de voorspellingen voor 2011?

TrendWatching.com (een gerespecteerde bron) verwacht de volgende 12 trends: Red Carpet treatment voor Chinese klanten. DIY health. Meer lol in en status door koopjesjagen. Aanbieders die actief gaan recyclen. Het einde van cash geld. Nieuwe doelgroep: bottom of the urban pyramid. Crowdsourcing+. Kwetsbare merken worden geliefde merken. Meer schermen in je broekzak, de supermarkt en in je huis. Marktplaats en eBay gaan een reuzengroei doormaken. Eerlijke merken worden volwassen merken. The internet of things gaat mainstream. 

Waarschijnlijk heb je net als ik bij het doornemen van dat lijstje gedacht: Tuurlijk. Hmmm. Misschien. Lijkt me sterk. Dus? Enzovoort. Zoals dat meestal gaat bij dit soort lijstjes. Wie controleert ze achteraf? Wij van Bright natuurlijk. Hun lijstje voor 2011 is online nog terug te vinden (opvallend genoeg niet op trendwatching.com zelf). We lopen ze even langs.

1. Random acts of kindness – In 2011, there will be no excuses left not to be kind as a brand.

Komt me bekend voor uit het lijstje voor 2012 met kwetsbare, eerlijke en recyclende merken. De supermarkten bij ons in de buurt zijn het afgelopen jaar beduidend meer biologische producten gaan verkopen. KLM had letterlijk een random acts of kindness actie. Goed werd hip in 2011. 

Score: 8/10

2. Urbanomics – Are you ready for hundreds of millions of more daring, more experienced consumers? And that’s just one side effect of rapid global urbanization.

Eehhhh, ja, de trend van urbanisatie is al decennia gaande. Maakt dat mensen meer ervaren consumenten? Door het internet wordt een vestigingsplek steeds minder belangrijk. Dus ja, de wereld urbaniseert, maar dat maakt ons niet direct volleerde consumenten. 

Score: 5/10

3. Pricing pandemonium – Flash sales, group buying, GPS-driven deals: in 2011 pricing will never be the same.

Doet me een beetje denken aan Procter & Gamble's everyday low price-strategie. Foursquare is al aan het doodgaan, dus gps-driven deals zijn nog nooit een succes geweest. Groupon heeft uit financieel en pr oogpunt ook geen topjaar gehad. 

Score: 1/10

4. Made for China – In 2011, expect an increasing number of ‘Western’ brands to launch new products or even new brands dedicated (if not paying proper respect) to consumers in emerging markets.

Automerken doen dit al jaren. En alhoewel de Chinese smaak verschilt van de westerse, zijn het juist onze statussymbolen die worden overgenomen. Financieel zagen we de balansshift zich wel duidelijk aftekenen in de financiële crisis.

Score: 7/10

5. Online status symbols – In 2011, you can’t go wrong supplying your (online-loving) customers with any kind of symbol, virtual or ‘real world’, that helps them display to peers their online contributions, creations or popularity.

Gezien dit in 2010 geschreven is, moet je de mensen van Trendwatching.com hiervoor toch krediet geven. Het verzamelen van badges in FourSquare werd voor velen een way of life. Maar zo snel als de badges kwamen, verdwenen ze ook weer. Je bent wel een beetje 2011 als je nog met een swarmbadge op je tas genaaid binnenkomt wandelen. 

Score: 9/10

 

6. Wellthy – Aa good health is now as important to some consumers as having the biggest, newest or shiniest status symbols, growing numbers of consumers will expect health products and services in 2011 to prevent misery (if not improve their quality of life), rather than merely treating illnesses and ailments.

Wii-fitnessspelletjes, intelligente weegschalen en andere health-gerelateerde gimmicks werden met veel bravoure geïntroduceerd. De blijvers lijken de sport-gerelateerde gimmicks. Adidas miCoach en Nike Plus bijvoorbeeld. Maar het is een teken aan de wand dat de stekker alweer uit Google Health getrokken is.  

Score: 6/10

7. Social-Lites and Twinsumers – Social-Lites are all about discovery, as consumers become curators; actively broadcasting, remixing, compiling, commenting, sharing and recommending content, products, purchases, experiences to both their friends and wider audience. 

De groei van Facebook in Nederland en de integratie van allerlei apps zoals Spotify demonstreren deze doorlopende trend. 

Score: 9/10

8. Emerging generosity – In 2011, brands and wealthy individuals from emerging markets (yes, especially China) will increasingly be expected to give, donate, care and sympathize versus just sell and take. And not just in their home countries, but on a global scale. 

Eh, verwachten we dat? Gebeurde dat ook? Ik durf hier niets over te zeggen. 

Score: ?/10

9. Planned spontaneity – With lifestyles having become fragmented, with dense urban environments offering consumers any number of instantly available options, and with cell/smartphones having created a generation who have little experience of making (or sticking to) rigid plans, 2011 will see full-on PLANNED SPONTANEITY.

Ik ben dol op deze. Als iets onze tijd in twee woorden kan uitleggen is het wel 'planned spontaneity'.

10/10 

10. Eco superior – When it comes to ‘green consumption’ in 2011, expect a rise in ECO-SUPERIOR products: products that are not only eco-friendly, but superior to polluting incumbents in every possible way. 

Yep. Vandaag las ik nog over een met diamanten ingezette elektrische fiets. Geen grap. De in 2011 geïntroduceerde Porsche Cayenne hybrid is minder zuinig dan de diesel Cayenne. Nuf said.

Score: 10/10

11. Owner-less – 2011 could be the year when sharing and renting really tips into mainstream consumer consciousness.

Greenwheels en Wheels4all deden goeie zaken in 2011 en Car2Go begon nog net voor oud en nieuw. Persoonlijk kan ik niet zeggen dat het me opgevallen is dat mensen vaker boeken van me lenen. 

Score: 8/10

Wat zijn jullie verwachtingen voor 2012? 

door Rutger Middendorp, 04-01-2012 12:31 3 reacties, 4863 views

Bezoeker, 2 jaren geleden
afbeelding van Bezoeker

Trend 8 is zeker wat er gebeurt. Denk aan Joop van den Ende die het De La Mar Theater zelf nieuw leven in blaast. Warren Buffet (volgens mij was hij het) heeft bijvoorbeeld ook The Giving Pledge (http://givingpledge.org) opgericht waarbij de rijken der aarde (een deel van) hun vermogen afstaan ten goede van maatschappelijke doelen. Mark Zuckerberg hoort daar bijvoorbeeld ook bij. Dat het ook op kleine schaal kan bewijst een initiatief als Philantopher (https://philanthroper.com/)

We horen crisis hier en crisis daar, maar feitelijk zitten veel mensen in de westerse wereld hoog in de piramide van Maslow. Goed doen geeft mensen meer betekenis aan hun leven dan de dagelijkse zaken. Zeker nu we ons afvragen waarom we (en organisaties) de afgelopen 20 jaar alleen maar dachten: "meer, groter, sneler".

(wat ik van zelf 2012 verwacht vind je hier http://www.slideshare.net/Capibaro/trendbo...
en hier http://www.spotlighteffect.nl/trendwatchin...)

Android BRIGHT.app gebruiker, 2 jaren geleden
afbeelding van Android BRIGHT.app gebruiker

Nog meer markt aandeel voor Android

Sceptisch, 2 jaren geleden
afbeelding van Sceptisch

Sorry, maar Google Health is uit het water geschoten doordat Philips en Microsoft samen zijn gaan werken om tot een standaard te komen met het patientendossier. Derhalve zie ik niet in waarom Google Health, dat zich op gezondheidsinstituten richt, een teken zal zijn dat 'Wellness' niet groeit. Het zal nog harder gaan groeien, zeker nu we wederom genaaid worden met onze verzekeringen in 2012.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

Bright Bunch

inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 33 bezoekers online.