Technologische doorbraak maakt waterstofauto's goedkoper

Technologische doorbraak maakt waterstofauto's goedkoper

05-08-2008 06:48 Laatste update: 29-04-2018 15:51

Waterstof klinkt mooi als alternatieve energiebron maar er kleven nog teveel nadelen aan om het op grote schaal praktisch toe te passen.

Recentelijke ontwikkelingen op twee verschillende continenten bieden mogelijk een doorbraak die een groot deel van de nadelen van waterstof als schone energiebron kunnen wegnemen en de prijs van bijvoorbeeld waterstofauto's kunnen verlagen.

Waterstof ontstaat door water te splitsen in waterstof en zuurstof, maar de huidige productie technologie is duur en omslachtig. Bovendien is de opslag van waterstof in brandstofcellen kostbaar doordat dit platinum nanodeeltjes vereist voor kathodes. Die deeltjes alleen al maken een waterstofauto bijvoorbeeld al snel een paar duizend euro duurder en bovendien worden deze deeltjes na een tijdje inactief.

MIT wetenschapper Daniel Nocera ontwikkelde een katalysator gemaakt van kobalt en fosfor die met kleine stroompjes van bijvoorbeeld zonnepanelen efficiënt water kan splitten in waterstof en zuurstof op kamertemperatuur. De materialen voor de katalysator komen veelvuldig voor in de natuur en zijn goedkoop. Hoewel het onderzoek in de kinderschoenen staat noemen sommige wetenschappers deze ontwikkeling een enorme stap voorwaarts in het toekomstig goedkoop en schoon produceren van waterstof.

Soortgelijk ontwikkelden wetenschappers van Melbourne's Monash Universiteit een prototype waterstof brandstofcel die dankzij een alternatieve kathode aanzienlijk goedkoper is. De wetenschappers gebruikte geen platinum maar een speciaal kathalyserend polymeer poly(3,4-ethylenedioxythiophene) afgekort PEDOT, dat net zo efficiënt werkt en stabieler blijkt. Ze berekenden dat een waterstof brandstofcel met deze technologie geen duizenden maar slechts honderden euro's aan het prijskaartje van een waterstofauto toevoegt.