Telegraaf gaat 'hyperlokaal' met Dichtbij.nl

Telegraaf gaat 'hyperlokaal' met Dichtbij.nl

10-12-2010 09:27 Laatste update: 29-04-2018 02:27

Telegraaf Media start in januari de 'hyperlokale' nieuwssite op het adres Dichtbij.nl.

De Telegraaf Media Groep wil dat elke plaats zijn eigen Dichtbij.nl krijgt met buurtnieuws, lokale informatie en aanbiedingen van mkb'ers. Er zijn al jaren sites als Buurtlink.nl, maar erg interessant is het meestal niet wat buurtgenoten als 'eigen nieuws' op dit soort sites achterlaten.

Met financiële steun van het Stimuleringsfonds voor de Pers probeert TMG dat te veranderen, door in elke plaats, buurt of wijk waar Dichtbij.nl lanceert te werken met een communitymanager die samenwerkt met een journalist en een commerciële vertegenwoordiger. Het gaat volgens Telegraaf Media om 'een combinatie van professionals en betrokken burgers'. 'Niet alleen de professionele journalist vult de site, de geïnteresseerde burger speelt een belangrijke rol en levert een bijdrage.'


De proefprojecten met Dichtbij.nl in onder meer Woerden, Zwolle en Eindhoven zouden volgens Telegraaf Media zo'n 'succes' zijn dat de landelijke uitrol nu sneller plaatsvindt. Telegraaf Media nam onlangs nog Hyves over, maar over koppelingen met dat grootste sociale netwerk van Nederland rept het bedrijf in de aankondiging rond Dichtbij.nl nog met geen woord.

'We gaan écht hyperlokaal, dus zo dichtbij mogelijk voor de gebruiker. Dat betekent wel dat we nog een weg te gaan hebben. Daar waar mogelijk zullen we dan ook samenwerkingen aangaan met bestaande lokale platforms of gebruik maken van franchisenemers', aldus Dichtbij-hoofdredacteur Bart Brouwers (ex-Spits) in een persbericht.

Een ander initiatief voor lokale communities in Amsterdam, Buurtleven.nl, stopte vorige week omdat het project geen succes bleek.