Telegraaf Media koopt Hyves

Telegraaf Media koopt Hyves

01-11-2010 10:01 Laatste update: 28-04-2018 19:13

De Telegraaf Media Groep neemt Hyves over, waarna honderden gebruikers hun profiel hebben opgezegd.


Hyves sprak al langer met grote mediabedrijven over een overname. Nu is het tot een akkoord gekomen met de Telegraaf Media Groep. TMG koopt 100 procent van de aandelen en wil zijn bereik vergroten met de overname. Het bedrijf heeft al sites als Telegraaf.nl, GeenStijl.nl en Relatieplanet.nl.

TMG wil Hyves crossmediaal inzetten. Er was al een samenwerking tussen de Telegraaf en de site rond de WK-poule eerder dit jaar. Ook Sky Radio is van het Telegraaf-concern. Die zender hield met Hyves al een Baby van het jaar-verkiezing. 'TMG is een groot multimediabedrijf dat met merken als De Telegraaf, Spits, Sky Radio, Relatieplanet, Habbo Hotel, Keesing en Webregio zeer goed aansluit bij de doelstellingen van Hyves. Andersom geldt uiteraard ook dat Hyves een fantastisch platform is voor een versnelling van de groei van de bestaande TMG onderdelen', schrijft Hyves-manager business development Yme Bosma op zijn blog.

Hyves draait 20 miljoen euro omzet en telt 9 miljoen Nederlandse gebruikers. De site startte vorige week ook met het aanbieden van mobiele telefonie in samenwerking met T-Mobile. De Hyves-leiding blijft zitten omdat TMG 'de eigen identiteit van Hyves wil behouden'. Bij Hyves werken zo'n 160 medewerkers. Wat betreft dagelijkse Nederlandse bezoekers ligt Hyves nog altijd ruim voor op de Amerikaanse concurrent Facebook, dat wel snel groeit.

Op Hyves zelf stromen via WieWatWaartjes de reacties van Hyves-gebruikers op het nieuws binnen. Meerdere Hyves-leden verklaren al hun account op te zeggen uit aversie tegen De Telegraaf of vanwege privacyzorgen. Volgens Twirus.nl is deletejehyves nu al de populairste hashtag onder Nederlandse Twitteraars. Telegraaf-bedrijf Geenstijl roept zijn bezoekers ook op hun profielen te verwijderen. En bij The Next Web is het speculeren over het overnamebedrag geblazen.

Later vandaag op Bright.nl een interview over de overname.