Toe aan vakantie?

Toe aan vakantie?

01-07-2011 10:10 Laatste update: 28-04-2018 22:50

Karlijn van den Berg

D-Reizen en het Zwitserse Toerisme Bureau spelen in op je gevoel dat het tijd voor je wordt om op vakantie te gaan.

Nu het weer hier weer even herfstig leek, zou het goed kunnen zijn dat je nodig toe bent aan vakantie. Twee adverteerders spelen in op dat gevoel, en testen op twee hele verschillende manier waarom jij toe bent aan vakantie.

D-Reizen belooft op ‘De vakantie stress test’ dat ze op basis van je stem kunnen analyseren of je toe bent aan vakantie. Op de site activeer je de microfoon van je webcam en moet je - op karaoke-achtige wijze - de woorden uitspreken die langskomen. Aan het einde wordt je door een analyse gehaald en wordt gekeken naar je haperingen, ademhaling, lage tonen en vibratie. Als resultaat adviseert D-Reizen hoeveel dagen vakantie je zou moeten opnemen. Bij twee keer testen kreeg ik hetzelfde resultaat: twintig dagen. Dat is meer dan het gemiddelde van veertien wat de website geeft. Mooi is dat ze aan het einde de boel niet omzetten in een aanbiedingenparadijs, maar enkel een subtiel aanbod geven.

Het Zwitserse Toerisme Bureau pakt zijn reisadvies iets anders in. Op de site maak je kennis met Sebi en Paul, die eerder al in een prijswinnende film naar voren kwamen. Sebi en Paul praten alleen met elkaar via hun laptop met Facebook. Je kijkt mee in de chat tussen hen. Op een gegeven moment richten ze zich tot jou en vragen met Facebook Connect mee te doen. Na het accepteren dat ze ongeveer alles met je profiel mogen doen (jammer, dat hebben ze voor het mechanisme niet nodig) bekijken ze jouw profiel en hebben ze daar in de chat een gesprek over. Het aantal vrienden komt langs, ze bekijken je foto’s en je laatste bericht wordt in de chat geplaatst. Een flink stuk later komt de aap uit de mouw. Paul en Sebi zeggen dat ik gemiddeld 3,5 uur op Facebook zit. Wat ik nodig heb is en hutje in de bergen, zónder internet (en dus dan gedurende twintig dagen als het aan D-Reizen ligt). Het filmpje eindigt een beetje abrupt in een saai formulier, waar ik natuurlijk niet nog een keer mijn hele hebben en houwen weg ga geven (ze kunnen al gekke dingen op mijn Facebook posten immers).