Top 5: Bezorgservice

Userpica

Fijn dat we 24/7 kunnen bestellen. Om daarna een briefje in de bus te vinden dat het pakket tijdens kantooruren is op te halen. Dat kan beter.

"We vonden u niet thuis." We kennen dat briefje van de postbode in de brievenbus wel. Het betekent of een halve dag thuis zitten wachten op een pakket dat natuurlijk net aangeboden wordt in de 5 minuten dat je toch even naar de bakker bent gegaan. Of dat je mag aansluiten in de rij op het postkantoor, terwijl je nou net online besteld had, omdat je geen zin had in een rij. Je pakket is daar overigens pas een dag nadat het briefje bezorgd wordt, dus als je haast had, heb je pech.

En het postkantoor is alleen open als jij op kantoor zit, vaak de reden waarom je niet naar de winkel bent gegaan maar voor bezorgen hebt gekozen. Of erger: je mag het doosje ophalen op een desolaat afhaalpunt op een industrieterrein 20 kilometer van huis verwijderd terwijl je alleen een fiets ter beschikking hebt. Kortom, je kan 24/7 een pakket bestellen, maar het bezorgen blijft in gemak en service erg achter.

Experimenteren met oplossingen

Het zijn vooral de webwinkels die zoeken naar manieren om het je gemakkelijk te maken een pakket te ontvangen. Zo bedacht Nespresso YourTime waarbij je zelf de aflevertijd thuis in tijdsblokken van twee uur kunt kiezen. Dat kan doordeweeks tot tien uur 's avonds en ook op zaterdag en zondag. Je betaalt wel 6,50 euro voor deze afspraak. Albert Heijn bedacht zijn eigen bezorgdienst Albert. Ook hier betaal je uiteindelijk voor de bezorging.

Dat blijkt vooral het geld waard voor mensen waarvoor Albert een aantal trappen op moet lopen om de boodschappen te brengen, want ze bezorgen letterlijk tot in de keuken. In appartementen met een huurprijs die alleen de happy few kunnen betalen (denk aan pakhuis Detroit en New Amsterdam aan de Zuidas) wordt ook geexperimenteerd met pakketen. Soms is er een portier die net als in een Amerikaanse film de post voor je aanneemt. Ook bestaan er kluisjes waar de bezorger je pakket in kan zetten, desgewenst met koeling.

V&D experimenteerde met Click & Collect, wat betekent dat je in de winkel pakketjes afhaalt die je online aangeschaft hebt. Mij ontgaat daarvan de meerwaarde. Volgens onderzoekers van ING is het in landen met veel auto's zoals Engeland en Frankrijk wel een succes.

In Frankrijk is het inmiddels goed gebruik van supermarkten om je boodschappen (van boodschappen via mode tot elektronica) naar een distributiepunt op een strategische locatie te brengen. Dat kan een cafe op een kruispunt zijn of bijvoorbeeld een benzinestation waar je als plattelandsbewoner waarschijnlijk toch al langs rijdt. In Duitsland was het niet een webwinkel maar een bezorgdienst die wel in zag dat we wachten op een oplossing. Daar probeerde DHL het Packstation. Dat was een soort gemechaniseerde postbus die in steden en op het platteland stond. Deze oplossing bleek te duur, vooral als consumenten hun pakje pas na enkele dagen kwamen halen.

Top 5 Alternatieven voor de rij bij het postkantoor

Is er voor ons in Nederland wonende niet extreem veel verdienende webshoppers dan geen enkele hoop op een oplossing? Jawel hoor, hieronder zie je 5 ideen hoe je gemakkelijker aan je postpakket kunt komen.

5 - Postbus op het postkantoor

Met een eigen postbus hoef je bij het Postkantoor niet in de rij om je pakketje op te laten zoeken. Bovendien rek je de openingstijden van het Postkantoor op omdat de ruimte met postbussen vaak later open is. Nog een voordeel van een postbus: in het trappenhuis bezorgde pakketten en brieven kunnen niet door de buurman ingepikt worden.

 

4- HubHub

Voor aankopen op websites als marktplaats en speurders en ook veilingen is er HubHub. Je kan HubHub op een af te spreken plek en tijd je pakketje laten ophalen, waarna zij je bellen voor een bezorgafspraak. Daar betaal je voor, maar je koopt dan ook controle over zo'n aankoop.

 

3 - Kiala

Laat je online aangeschafte pakket bezorgen bij een Kiala bezorgpunt. Dat is een adres in de buurt dat ruime openingstijden heeft (bijvoorbeeld een tankstation). Je kunt je pakket zo afhalen op een moment dat jou schikt. Zalando gebruikt dit soort Kialapunten om retourzendingen mogelijk te maken.

2 - Bezorgen op kantoor

Als je dan tijdens de uren dat de bezorger werkt niet thuis bent omdat ook jij aan het werk bent, is er niets handiger dan je pakket ten kantore te laten bezorgen. De vraag is of de portier of receptionist daar op zit te wachten. En wat de baas er van vindt. Misschien je pakket zoals hierboven vermommen als een zakelijke bestelling?


1- De Buren

De Buren is een sympathiek initatief met onbemande afhaalpunten. Daar vind je een grote muur met kluisjes waar je 24/7 bij kunt. Eigenlijk heb je zo een extra grote brievenbus op afstand. Op het moment staat De Buren met 2 filialen nog in de kinderschoenen. Eind van dit jaar moeten dat 150 afhaalpunten in heel Nederland zijn. Deze oplossing komt aardig dicht in de buurt van wat fijn zou zijn.

Conclusie

Tot de tijd dat De Buren in onze buurt een kluizenwand opstellen, zijn de echte buren mijn favoriete initiatief. Liever dan het briefje waarmee je je pakket bij het postkantoor kunt halen, vind ik het briefje met de naam van de buurvrouw, zodat ik zonder wachten mijn pakket krijg. Dit lijkt ook de voorkeur van de bezorger, soms ligt mijn pakket drie huizen verder waar ik de buurvrouw nog niet kende.

Het lijkt dat bezorgdiensten steeds sneller van hun pakjes af willen ten koste van de service. Pakjes die afgegeven dienen te worden, zijn soms in de bus gepropt op een manier dat ze er uit gestolen kunnen worden. Eindredacteur Corrie kreeg een doosje met sticker "Breekbaar" over haar twee meter hoge hek geworpen. Dat de bezorgdiensten steeds minder graag een tweede keer komen schept wellicht ook opties. Misschien is er een mogelijkheid om in de avond te bezorgen? Aanbellen rond etenstijd lijkt me voor de bezorger altijd prijs. Dat weten verkopers al decennia lang.

De echte oplossing bestaat naar mijn idee nog niet. Hoe gemakkelijk het is om midden in de nacht een aankoop in China te doen, staat niet in verhouding tot de moeite waarmee je soms je pakket moet bemachtigen. Je kan overal en op elk tijdstip kopen, maar kunt lang niet overal op een jou passende moment geleverd krijgen. Hier ligt een gat in de markt.

Oproep

Wie springt er in dat gat in de markt? Ik fantaseer over een kast naast de voordeur waar de bezorger zijn pakket in kan laten vallen maar er niet meer uit kan pakken. Alleen aan de andere kant van de muur, binnenshuis dus, zijn dozen uit die kast pakken. Wie heeft er een beter idee? Vertel ons je oplossing voor het laten bezorgen van pakketten. We zijn van plan het beste idee in Bright magazine 49 te plaatsen. Dat nummer gaat helemaal over het jaar 2020. Hopelijk is dan een aankoop nog een stuk sneller in huis.


Erik Brinkers, 1 jaar geleden
afbeelding van Erik Brinkers

Interessant punt. Wat dacht je van een camera (denk Iphone grootte) boven je deurbel. Wanneer er gebeld wordt, belt "je huis" je op je mobiel. Met een soort van facetime kan je de persoon identificeren en eventueel binnenlaten. Of een voorportaal openen of een aparte kluis openen.

Als je meter opgenomen moet worden heeft het meteropneemmannetje een QR-code op zijn bedrijfsID staan. Die camera van jou volgt de link en controleert of het een genuine ID is. Vervolgens laat je het mannetje even binnen om zn meteropneemgedoe te doen.

Voorbeeld kan ook zijn voor je vrouw, man, kind, iemand die zn sleutels verloren/gestolen/vergeten is.

En dit systeempje maakt natuurlijk gebruik van je wifi voor verbindingen en zit goed in je muur verankerd. Om het nog even uptodate te maken voor 2020 gooi ik er iris-identificatie in ter vervanging van QR of vingerafdruk.

Uiteindelijk half off topic maar dat is mijn snelle gedachtenspinsel

rimave, 1 jaar geleden
afbeelding van rimave

Mijn pakketjes werden altijd door een vaste bezorger bezorgd. Met hem had ik de afspraak gemaakt dat hij pakketjes in m'n garage neer kon leggen. Maar ja, nu komt er telkens een andere bezorger, dus dat werkt niet meer.

Ik vind het wel erg fijn dat mijn buren altijd wel thuis zijn en m'n pakket in ontvangst willen nemen. Soms laat ik pakketten ook bij m'n ouders bezorgen.

Trouwens met Homewizard kun je al zien op je iPhone wanneer de deurbel gaat. Ik weet dus al wel wanneer PostNL geweest is. :-P

Wat mij wel een idee lijkt is een box ingegraven bij de voordeur die jij op afstand kan openen. Zodra de bezorger op de bel drukt wordt jij ook op je mobiel gebeld en vervolgens kun je middels een app de box openen. Bezorger legt het pakket erin en de box sluit weer.

Toch blijven aangetekende zendingen een probleem. Hiervoor moet je toch echt zelf thuis zijn.

baskie, 1 jaar geleden
afbeelding van baskie

Goed punt: ik werk al jaren aan een relatief kleine webshop die meerdere Thuiswinkel-awards heeft gewonnen. De klant en ik hebben letterlijk elk aspect van de shop in de afgelopen jaren onder handen genomen en hebben veel moeite gedaan om het winkelen zo prettig mogelijk te maken. De levering blijft al jaren achter. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor deze shop maar voor alle shops in Nederland en dat vind ik een kwalijke zaak van de verzenders.

Wat mij betreft moet het mogelijk worden om een tijdvak te kunnen afspreken. Of je die nu zelf kunt kiezen of niet: maak dat duidelijk aan de klant. TNT gooit toch niet op de gok pakketten in de auto: die weten precies hoeveel ze kunnen afleveren, in welke volgorde en dus ook hoe laat. Waarom dat niet direct aan de klant communiceren. "Bezorging tussen 10.00 en 12.00". Prima toch.

Mocht het pakket niet kunnen worden afgeleverd bezorg het dan gelijk op een punt zo dicht mogelijk in de buurt. Wat mij betreft de lokale supermarkt of sigarenboer. Ok, misschien een kans op een kleine rij maar laten we niet flauw doen: dat moet te doen zijn, nietwaar.

Oh ja: hoeveel van jullie hebben ooit iets online gekocht met de wetenschap dat je het alleen thuis kon laten afleveren maar dat je al wist dat je de volgende dag gewoon moest werken?? In veel gevallen kun je helaas nog niet kiezen voor een bezorgdatum. Wel zo handig in het kader van efficientie en - o zo populair onderwerp tegenwoordig - het milieu.

Julian, 1 jaar geleden
afbeelding van Julian

Ik bof dat ik op vrijdag al vanaf 12 uur van mijn weekend geniet, dus ik bestel altijd op een donderdag.

Atheistus, 1 jaar geleden
afbeelding van Atheistus

Als er bij een webwinkel NPD of UPS staat, bestel ik er niet eens meer.
Die gasten gooien gewoon briefjes in de bus zonder aan te bellen.

rimave, 1 jaar geleden
afbeelding van rimave

PostNL heeft niet echt een systeem in de pakketbezorging. In het verleden kwam hij zaterdags altijd rond 11 uur. Tegenwoordig pas aan het einde van de dag, rond 5 uur en soms ook halverwege de middag; tussen 2 en 3.

Ik bestel veel online de laatste tijd en ik vind aflevering bij een Kiala punt toch 1 van de betere oplossingen. Dat punt is een videotheek die tot 's avonds laat open is.

PostNL brengt de paketten altijd naar de lokale supermarkt als ik of 1 van mijn buren niet thuis zijn. Die supermarkt heeft geen postkantoorbalie oid. Je staat dus gewoon in de rij bij de kassa. Erg vervelend, want het duurt vaak erg lang: ze kunnen je pakket niet vinden of ze zijn nieuw en weten niet hoe ze om moeten gaan met aangetekende zendingen. Nee, ook dat kan beter. Enig pluspunt van die supermarkt is dan wel dat ze lang open zijn.

Kpt.Stijn, 1 jaar geleden
afbeelding van Kpt.Stijn

Het hele bezorg-probleem is een slechte oplossing voor een langer bestaand probleem.

Winkeltijden in Nederland werken niet.

Wat hebben klanten nodig? Geld.
Waar verdienen ze dat? Op kantoor / werk.
Wanneer? 9 tot 5 (pak 'em beet)

Wanneer zijn winkels open om het vergaarde geld te spenderen? 9 tot 5, soms 6.

Oftewel, de winkels in Nederland slaan compleet de plank mis door slechts geopend te zijn op tijden dat werkloos Nederland kan winkelen. En ik neem aan dat dit niet de doelgroep is.

Vervolgens gaat deze doelgroep online winkelen en komt het achterhaalde probleem van bezorgen tijdens kantooruren naar voren.

Niet alleen klachten, ook oplossingen.

Gooi de zaak dicht tussen 1 en 4.
Blokker, hema, suit supply etc.

Zodra de werkende mens uit kantoor komt en nog tot 8 of zelfs 9 kan winkelen zal dit ook de economie stimuleren.

Basmv, 1 jaar geleden
afbeelding van Basmv

Als je de t&t-code van PostNL hebt kan je al ongeveer zien wanneer ze komen en bij een mislukte eerste bezorgpoging je bezorging uitstellen, naar een buurvrouw sturen of direct naar het postkantoor. Dat is al stukken beter dan het was.

Overigens heb ik geluk omdat de pakketbezorger altijd dezelfde is, alle pakketrondes van de Post zijn vergeven aan zelfstandig ondernemers die vaak wel hart voor de klant hebben, zelfs in de grote stad.

wmodderkolk, 1 jaar geleden
afbeelding van wmodderkolk

Mooi artikel. Als economie docent ga ik mijn leerlingen de opdracht geven om met een mooie -en vooral creatieve- oplossing te komen. Ben benieuwd naar de uitkomsten, mochten er goed oplossingen uit komen zal ik ze zeker inzenden.

Ingeborg van Lieshout, 1 jaar geleden
afbeelding van Ingeborg van Lieshout

Cool! Ik ben benieuwd! 

dimi, 1 jaar geleden
afbeelding van dimi

Ik begrijp click & collect wel. Het is voor mannen die anders op een onhandige poef in de winkel zitten te wachten tot hun vriendin/vrouw eindelijk 20 jurkjes heeft gepast terwijl ze eigenlijk voor één kwam. Het bespaart je de zoektocht in de winkel als je van de site al wist wat je wilde hebben.

thijsleeuw, 1 jaar geleden
afbeelding van thijsleeuw

Ik heb een soort low-tech oplossing bedacht. Door naast de voordeur bij de brievenbus een soort luik te maken waardoor pakketten naar binnen gelaten kunnen worden. Wanneer het pakket losgelaten wordt zal deze middels een soort glijbaan de woning ingeschoven. Zie ook mijn
schets

josfaber, 1 jaar geleden
afbeelding van josfaber

Ik vrees dat deze zo groot moet zijn dat er ook jeugdige inbrekers in gaan glijden :(

Boerke, 1 jaar geleden
afbeelding van Boerke

Kleine buurtafhaal-plekjes per plm 1000 huizen!

Voor alles na de 1e bezorging. Briefje in de bus,
en aan het eind van de route afleveren op dit afhaal plekje.

Er zijn genoeg mensen die graag een paar centjes willen
bijverdienen, en ook ruimte hebben voor een paar planken.

xahmol, 1 jaar geleden
afbeelding van xahmol

Snap het punt over rijen bij het postkantoor niet zo: er bestaan geen postkantoren meer.

Mijn pakjes worden gewoon bij de sigarenboer om de hoek achter gelaten als zowel ik als de buren niet thuis zijn. En hij heeft zelden een rij en ruimere openingstijden dan het oude postkantoor.

Die sigarenboer is agent voor zowel Post NL, Kiala als DHL.
Kiala is in mijn geval dus absoluut geen voordeel over Post NL, pakje komt op zelfde plek aan. Kiala is dan eerder een nadeel, PostNL probeert tenminste eerst nog of ik thuis ben of dat de buren thuis zijn.

Ik heb dus een erg grote voorkeur voor PostNL als bezorger. Ook ik mijd webshops die leveren met UPS, FedEx, DHL en zeker, oh de horror, NPD.
NPD is pas echt het toppunt van bezorgingshorror.

josfaber, 1 jaar geleden
afbeelding van josfaber

Vroeger kwam alles met de post. Moest je er gewoon op wachten. Nu heb je diverse bezorgservices die ook 's avonds langskomen. Vaak kun je ook kiezen of je wilt afhalen, bezorgen of naar afhaalpunt wilt laten verschepen.
Ik zeg gewoon niet zo zeuren en in ergste geval een dag wachten en naar buiten op zaterdag. Kom je ook nog eens onder de mensen tijdens dat afhalen ;-)


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 1 Bright Bunch lid en 35 bezoekers online.