Top 5 Guerrillamarketing

Top 5 Guerrillamarketing

10-05-2007 14:27 Laatste update: 29-04-2018 22:34

Florine Kerkmeer

Door middel van guerrillamarketing proberen adverteerders op steeds mallotiger manieren op te vallen.

Want dat leidt weer tot free publicity. Hoe reclame tot nieuws wordt. Cor Hospes, tevens Bright-medewerker, beschrijft het uitgebreid in zijn boek 'Guerrillamarketing. Nieuwe sluiproutes naar het hart van je klant'. Wij vroegen hem naar zijn persoonlijke Top 5.

5 :: Suit Supply
Mannen in onderbroek langs de snelweg. Bureau New Message belde zelf naar Radio 538 waar Edwin Evers erover bleef praten, ook toen bleek dat het een reclamestunt betrof. Andere radiostations en kranten pikten het nieuws die dag snel op.


4 :: Marco en Marko
Marco en Marko waren oranje zat tijdens het vorige WK. Dus sloten ze zich aan bij de tegenstander. Eh, alle tegenstanders. Zo achterhaalden ze geheime informatie voor trainer Marco. Het bleek te gaan om een campagne van Qi voor Heineken.


3 :: Het Axe-effect
De mannendeo met de geur die vrouwen gek maakt. Dat gegeven had het Vlaamse bureau Lowe uitgewerkt in stickers met daarop vier extatisch rennende vrouwen. Ze werden in België achter 25.000 exit bordjes geplakt. Wie moet er niet om glimlachen?


2 :: Gouden kratje van Brand
Een gewaagde actie: op Prinsjesdag stuurde New Message een reclamezuil achter de Gouden Koets aan ter introductie van het Gouden Kratje van Brand. Bumperkleven bij de Koningin dus. Miljoenen tv-kijkers zagen de Brand-koets voorbij komen.


1 :: Hans Brinker Budget Hotel
Een classic, deze campagne van KesselsKramer voor het Hans Brinker Budget Hotel. Op drukke toeristenplekken werden vlaggetjes in hondendrollen gestoken. De foto bereikte alle Europese kranten en kwam onder meer op CNN.


Het boek ligt vanaf volgende week in de boekwinkel.
Cor Hospes: Guerrillamarketing. Nieuwe sluiproutes naar het hart van je klant. Haystack. ISBN: 978-90-77881-24-8.