Top 5: Nederlandse indie-games op Indigo 2012

tags:
Userpica

De Dutch Game Garden organiseert elk jaar Indigo: een grote showcase met Nederlandse indie-games. Bright selecteert de vijf interessantste projecten.

1. Pillo (Ard Jacobs)
Je hebt niet vaak dat een game grotendeels om sereniteit draait, maar ontwikkelaar Ard Jacobs wilde juist een rustgevende game maken als reactie op al die agressieve games. Pillo (check vooral de video voor een duidelijke impressie) wordt gespeeld met twee kussens en het liefst ook met twee spelers. Je beweegt een wit rondje dat de andere witte rondjes moet pakken. De twee spelers besturen respectievelijk de horizontale en verticale as door op het kussen te drukken. Hoe harder je drukt, hoe verder het rondje gaat. Hierdoor is het een vereiste dat je moet samenwerken en elkaar moet aanvoelen om de hoogste score te behalen. Het abstracte design en de ambient soundtrack dragen bij aan de rust die Pillo je geeft. Mocht je een rood rondje raken, kleurt de achtergrond iets roder tot deze na veelvuldig in de fout gaan donkerrood wordt en je opnieuw moet beginnen. In de korte tijd dat ik het samen met de onwikkelaar speelde, begin je elkaar al heel goed aan te voelen. Je hebt geen vorm van verbale communicatie meer nodig. En dat is het doel van het spel, want Jacobs heeft de game tevens door een vader en zijn zoon die aan ADHD lijdt laten spelen: "Ze zeiden niets meer en vonden elkaar echt in Pillo."

2. Woven: Spooky (Patrick Kersten en Christiaan Ribbens)
De heren achter het project Woven: Spooky, die al eerder op Bright stonden, hebben hun prototype weer verbeterd en vernieuwd. Woven: Spooky speelt met e-wearables - 'slimme kleding' - en beschikt over een compleet eigen outfit met sensoren, scherm van 144 LEDs, speakers en Bluetooth. Je lijkt dus een beetje op een wandelende computer. Als je het pak aan hebt, word je op bepaalde momenten door spoken aangevallen. Dit kan gebeuren tijdens het werken achter een computer, joggen of wanneer je in een kledinghokje staat. Door bepaalde acties uit te voeren, zoals slaan, schoppen en knuffelen, kun je de spoken tot je nemen en gebruiken om andere Woven: Spooky-spelers - met dezelfde outfit - te plagen door een spook op ze af te sturen. Elk spook heeft een andere zwakte en spelers spelen door middel van haptische feedback en de speakers. De game en je outfit is constant te controleren met een speciale app. Mocht het vechten van een spook je net even niet goed uitkomen: bij de kraag zit een handige stopknop verstopt. 

3. Grim (More Polygons)
Grim is één brok jeugdsentiment en haalt zijn inspiratie uit first-person shooters uit de jaren negentig, zoals DOOM, Duke Nukem en vooral Quake 2. De game is ook op de basis (engine) van laatstgenoemde gebaseerd. Grim is een snelle multiplayer first-person shooter waar je rent, heel ver springt en ongelimiteerde ammunitie hebt. Dit betekent echter niet dat je constant de schietknop ingedrukt kunt houden, want je wapen kan wel te heet worden. Grim beschikt over drie gamemodi: deathmatch, team deathmatch en breach, waarbij spelers drie deuren proberen te forceren en de tegenpartij dit moet tegenhouden. De game is al in een dergelijk ver stadium dat de bètaversie al te downloaden is. Bereid je voor op een stressvolle, hectische en uitermate vermakelijke ervaring die je voor een gedeelte weer naar de 'gouden tijden van gamen' terugbrengt.

4. Cello Fortress (Joost van Dongen)
Het hobbyproject van Joost van Dongen, ontwikkelaar bij de gerespecteerde Nederlandse gamestudio Ronimo Games, is mogelijk het meest opvallende project op Indigo 2012. Van Dongen speelt cello - "Een instument dat uitermatige geschikt is een voor show performance." - en wil dit combineren met zijn passie voor gamen en games ontwikkelen. In Cello Fortress (foto linksboven) nemen vier spelers het tegen de cellist op en probeert Van Dongen het de spelers zo moelijk mogelijk te maken door zijn cello te bespelen. Zo laat een specifieke noot kanonnen afvuren en activeert een bepaalde melodie een grote ontploffing. De vier spelers moeten de kannon kapot schieten en de aanvallen van de cellist ontwijken. Van Dongen denkt dat Cello Fortress erg geschikt is voor evenementen en speciale optredens, waarbij je interactie met het publiek en de muziek hebt. Het groepje van vier spelers dat het verst is gekomen, wint Cello Fortress. Van Dongen heeft speciale code geschreven die de noten en melodieën herkennen: "Cello Fortress is daarmee wél nauwkeurig, want als ik niet goed speel worden mijn aanvallen ook niet uitgevoerd. Cello Fortress is dus geen Singstar, waar je compleet andere toonhoogtes kunt zingen en nog steeds punten krijgen."

5. Kings Can Fly (Firedroid)
Het meest 'normale' spel van de vijf is Kings Can Fly, een leuke puzzelgame voor iOS en Android. In het spelletje is het de bedoeling dat je door te puzzelen de luchtschepen van de koning in goede banen leidt. Je moet de grote bergen, scherpe hekken en verwoestende wervelwinden zien te trotseren om zo het eindpunt te bereiken. Dit doe je onder andere door grote ventilatoren in te zetten die de schepen vooruit helpen. Kings Can Fly bevat vijftig verschillende levels die in moeilijkheidsgraad oplopen en heeft een enorme slagingskans bij het grote publiek. De game ziet er goed uit, is leuk om 'even' te spelen en bereikt via de iTunes Store en Google Play Store direct een groot publiek. De vorige game van Firedroid, Barrr voor Android, is al meer dan 400.000 keer geïnstalleerd. Het schept hoge verwachtingen voor Kings Can Fly.

door Daniël Verlaan, 02-10-2012 14:02 5390 views
The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 35 bezoekers online.