Top 5: Websatire

tags:
Userpica

Internetsatire leidt vaak tot misverstanden. In Maartens top 5 onder andere het patatje Holocaust en de neppe maanlanding.

Vrijdagmiddag plaatste de site van De Telegraaf het nieuws (screenshot) dat snackbarhouder Frederik Bargen, die eerder al de Srebrenica-schotel op het menu zette, nu een nieuwe shocksnack had: het patatje Holocaust. Gebaseerd op een verhaal van de satirische nieuwssite De Speld. Dat het hier een grap betrof, hadden ze aan de Basisweg aanvankelijk niet door. Datzelfde gold overigens voor de boze lezers die massaal lieten weten het maar een 'smakeloos' idee te vinden. Er zijn meer van dit soort broodje aap verhalen.

5. Avondklok voor moslims
Een belasting op hoofddoekjes, een verbod op de Koran: de ideeën van de PVV zijn soms nogal, eh, apart. Maar een avondklok voor moslims? Dat klinkt toch echt knettergek – om met Geert Wilders te spreken. Toch meldde De Telegraaf twee weken geleden op zijn site dat de hoogblonde PVV-leider een voorstel van die strekking zou hebben gedaan. Het verzonnen bericht verscheen eerst op de sociale-nieuwssites NUjij en eKudos en werd vervolgens opgepikt door De Telegraaf. De afzender, Zuighaas.nl, reageerde verbaasd: 'Deze krant zette zonder iets te checken (bij Zuighaas, het Radio 1 Journaal of Wilders zelf) mijn berichtje op de voorpagina. Een half uur heeft het op de homepage gestaan. Feest in huize Zuighaas natuurlijk. Maar het is natuurlijk in en in triest.'

4. Terreinknechten ondergewaardeerd
De berichten over het patatje Holocaust en de avondklok voor moslims kwamen niet verder dan de site van De Telegraaf. Maar een grap van het voetbalblog Terreinknecht.nl haalde ooit wel de papieren versie van de krant van wakker Nederland. In 2005 trapte de krant in een grap van een nieuw voetbalblog dat de aandacht trok met een persbericht over de ondergeschoven positie van de terreinknecht. Die zou volgens het bericht veel te weinig respect krijgen. Regelmatig zijn ze het mikpunt van flauwe grappen: 'Het verstoppen van de hark, het doen van yoghurt in de lijnen-markeermachine en het omdraaien van de voetbalnetten zijn behandelingen waarmee terreinknechten regelmatig te maken krijgen.' De Telegraaf interviewde de maker van het voetbalblog die zich voordeed als woordvoerder van de belangenvereniging van terreinknechten, en plaatste een stuk in de krant ('Terreinknechten vaak gepest'). Vervolgens toonden ook andere media belangstelling. Voor het voetbalblog reden om bekend te maken dat het allemaal een publiciteitsstunt was geweest.

3. Talking Head Award
In 2002 meldde Volkskrant-columnist Mohammed Benzakour dat Johan Derksen, hoofdredacteur van Voetbal International, de Talking Head Award had gewonnen. Benzakour, die in zijn column uit het juryrapport citeerde, gaf eerlijk toe dat hij tot voor kort niet op de hoogte was van het bestaan van een dergelijke prijs. Benzakour was niet de enige. De prijs was namelijk een verzinsel van het e-zine Gwrrf. De redactie van Gwrrf kon hartelijk lachen om de misser van Benzakour. 'Hierbij willen we Benzakour van harte bedanken voor deze unieke interactie tussen internetsatire en deftige Volkskrant-journalistiek. Maar voortaan wel iets beter je huiswerk doen, hè Mo?'

2. Bert is evil
Niet alleen journalisten hebben af en toe moeite met internetsatire. Een demonstrant die eind 2001 meeliep in een pro-Osama bin Laden-demonstratie in Bangladesh, ging ook de mist in. De man had een eigen protestposter in elkaar geknutseld met daarop foto's van Osama bin Laden. Behalve het kopstuk van Al-Qaeda, was er op de poster ook plaats ingeruimd voor Bert (van Ernie) die broederlijk naast de terroristenleider stond. De demonstrant had waarschijnlijk geen idee wie Bert was. De foto was afkomstig van één van de (eind vorige eeuw razend populaire) Bert is Evil-sites. Op deze sites verscheen gephotoshopt beeldmateriaal waaruit moest blijken dat Bert niet zo'n vriendelijk figuur is als de argeloze Sesamstraat-kijker wellicht denkt. Zo duikt Bert op naast Adolf Hitler, treedt hij op in de Jerry Springer-show en is hij aanwezig bij de moord op John F. Kennedy.

1. Maanlanding nep
Nog een misser uit Bangladesh. Twee kranten uit Bangladesh, The Daily Manab Zamin en The Nation, meldden vorige maand dat de maanlanding in scène was gezet. De Amerikaanse astronaut Neil Armstrong zou op een persconferentie bekend hebben gemaakt dat het een allemaal een grote hoax was geweest. De kranten baseerden hun berichtgeving op een artikel op de bekende satirische nieuwssite The Onion. De maanlanding zou zijn gefilmd in New Mexico. 'I suppose it really was one small step for man, one giant lie for mankind', aldus Armstrong. The Daily Manab Zamin en The Nation moesten diep door het stof. 'We wisten niet dat The Onion geen echte nieuwssite was. We dachten dat het klopte en hebben het nieuws vervolgens niet gecheckt.'

Heb je zelf nog mooie voorbeelden? Laat ze achter in de reacties.

door Maarten Reijnders, 06-10-2009 11:24 1 reactie, 2758 views

A believer, 5 jaren geleden
afbeelding van A believer

Dat van die maanlanding weet ik ook zo net nog niet. Maar binnenkort kan Google Maps ook de maan in kaart brengen. Dan zullen we vanzelf resten vinden van wat er over is van de maanlander, maanbuggy en geplante Amerikaanse vlag.

Als de resten gevonden zijn, laat ik mijn twijfel voor wat het is, en neem ik het voor waar aan.

iPhone BRIGHT.app gebruiker, 4 jaren geleden
afbeelding van iPhone BRIGHT.app gebruiker

Hehe incl streetview ;)? Heb je de bron wel gechecked? :)
En vast dan zullen er mensen zijn die zeggen dat Google geshoppt heeft met de foto's..

Leuke uiteenzetting overigens!

Prei Vizie, 4 jaren geleden
afbeelding van Prei Vizie

De oudste is natuurlijk van die poezen in potjes haha.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 2 Bright Bunch leden en 70 bezoekers online.