Triprebel betaalt verschil dure hotelkamers terug

Triprebel betaalt verschil dure hotelkamers terug

26-06-2014 11:08 Laatste update: 28-04-2018 05:16

Jody van den Tillaart

Startup Triprebel rebelleert voor prijstranparantie online: daalt je kamer in prijs, dan krijg je het verschil terug.

Verschillende internationale media hebben hen al opgemerkt en ze hebben inmiddels al een behoorlijke klantenbasis opgebouwd. Triprebel wil je helpen om tijd en geld te besparen bij het zoeken en boeken van een hotel. Ze stellen dat mensen ongeveer een uur zoeken naar een goede hotelkamer te vinden. Vervolgens besteden ze gemiddeld nog eens 4 uur op zoek naar een alternatief, waarna ze weer bij hun eerste keuze uitkomen.

Triprebel maakt dat eenvoudiger. Je zoekt naar een hotelkamer en als je iets vindt dat aan je eisen voldoet, boek je hem gewoon. In de lijst met hotels staat met 'low-medium-high' ook aangegeven hoe groot de kans is dat kamers in een hotel in prijs zullen dalen, dus die overweging kun je ook meenemen in je keuze.

Geld terug

Geen nood als er nog iets beters blijkt te zijn: het systeem van Triprebel werkt zo, dat je direct vergelijkbare alternatieven ziet (wat weer een boel tijd scheelt met zoeken). De ene wellicht wat duurder, de ander met een ster extra. De alternatieven die je bevallen kun je met een klik toevoegen aan je favorieten. Mocht de prijs van je geboekte kamer intussen dalen, of is een van de vergelijkbare alternatieven ineens een stuk goedkoper geworden, dan annuleert Triprebel de boeking en boekt de betere/goedkopere kamer.

In die zin is het dus iets anders dan Booking.com, dat een laagsteprijsgarantie hanteert. Triprebel kijkt hoe de kamerprijs in de loop van de tijd evolueert en grijpt in zodra die zakt. Booking.com kan dus wel de laagste prijs garanderen, maar dat is op het moment dat je boekt. Een week later zou het anders kunnen zijn, maar daarvan word je niet op de hoogte gehouden.

Meer halen uit lege kamers

Is het niet slecht voor de hotels, vraag je je misschien af. Die klagen al steen en been na de komst van Airbnb, nu dit ook nog? "Hotels profiteren ook van dit systeem, omdat ze inzicht krijgen in de interesse in hun kamers, en wat het budget van mensen is", vertelt CEO Carlos Borges tijdens zijn pitch op demo day van Startup Bootcamp Amsterdam, waar de startup aan deelnam.

"Het is moeilijk inschatten wanneer kamers te duur zijn en leeg blijven staan, en wanneer je de prijs te laag maakt. Hiermee kunnen ze dat optimaliseren." De startup gaat nu ook samenwerken met de grootste hotelgroep van Europa, Accor, waarmee 210.000 hotels aan hun portfolio worden toegevoegd.