True Tuesdays: Andrew Bridges

True Tuesdays: Andrew Bridges

02-03-2010 12:53 Laatste update: 29-04-2018 06:33

Michiel Frackers

Google en Facebook moeten hard werken aan hun reputatie omtrent privacy, omdat consumenten voorzichtiger worden met het vertrouwen van internetbedrijven.

Google, Yahoo, eBay, Facebook, Twitter. Vrijwel alle toonaangevende internetbedrijven zijn gevestigd in San Francisco en het iets zuidelijker gelegen Silicon Valley. In de webserie True Tuesdays gaat Michiel Frackers op bezoek bij toonaangevende ondernemers, investeerders en denkers uit de internetwereld. Thema's die aan bod komen zijn ondermeer geld, muziek, real time search, social media, auteursrecht en marketing. De webserie is tot stand gekomen in samenwerking met True.

De televisie- en filmindustrie zullen niet hetzelfde lot ondergaan als de muziekindustrie. En Google en Facebook moeten hard werken aan hun reputatie op het gebied van privacy, omdat consumenten voorzichtiger worden met het vertrouwen van internetbedrijven.Dat zegt de Amerikaanse topadvocaat Andrew Bridges. Hij verdedigde ooit succesvol de fabrikant van de eerste MP3-speler, waarna het digitale downloadtijdperk intrad. Bridges geldt als een genie op het gebied van auteursrecht en intellectueel eigendom en kan daarom bedrijven als Google tot zijn cliëntèle rekenen. Volgens Bridges wordt de muziekindustrie vooral geremd door bange en inhalige managers, maar zal Hollywood floreren in het digitale tijdperk mits het open staat voor nieuwe exploitatievormen. Daarbij wijst hij naar het succes van Apple met iTunes.

Consumenten moeten volgens Bridges nauwkeuriger volgen hoe de grootste internetbedrijven hun privacy-bepalingen aanpassen, omdat dat volgens hem vaker gebeurt dan algemeen wordt veronderstelt. Hij verwacht dat mensen uiteindelijk voor de keuze worden gesteld of het voordeel dat ze behalen uit bepaalde diensten, zoals Google en Facebook, opweegt tegen het opgeven van hun privacy. Maar Bridges vermoedt dat mensen gemak en service zullen verkiezen boven behoud van privacy, net zoals bij de klantenkaart in de supermarkt.

Eerdere afleveringen:

Aflevering 4, Mike Gifford over hardware
Aflevering 3, Mark Bernstein (ex-topman CNN) over nieuws
Aflevering 2, Daniel Brusilovsky over jongeren: tienerondernemer in opspraak
Aflevering 1, Janpieter Scheerder over Silicon Valley: Nederland heeft veel talent, maar weinig geduld