TV-reclame op maat via gezichtsherkenning

TV-reclame op maat via gezichtsherkenning

11-06-2012 07:44 Laatste update: 28-04-2018 17:40

Intel probeert een settopbox aan mediabedrijven te slijten die via gezichtsherkenning tv-reclame op maat presenteert.

Als het aan Intel ligt krijgen we in de nabije toekomst alleen reclames op de televisie voorgeschoteld die afgestemd zijn op ons geslacht en leeftijd. Het nieuwe tv-platform van Intel herkent niet wie van de familie zit te kijken maar kan wel onderscheid maken tussen man en vrouw en of een kind of een volwassene voor de buis hangt. Intel denkt dat adverteerders hun reclames met dit systeem beter kunnen afstemmen op specifieke doelgroepen.

Intel wil de strijd aangaan in de VS met Google, Amazon en Apple die zich allemaal op het moderne kabeltelevisie ecosysteem aan het storten zijn. Op het moment wordt die markt gedomineerd door partijen als Comcast, DirectTV, Disney en Time Warner maar de gewoontes van televisiekijkers zijn snel aan het veranderen en settopboxen en de manier van content leveren zijn rijp voor een nieuwe generatie mogelijkheden.

Het uiteindelijke doel van Intel is uiteraard om Intel-chips in de huiskamer te krijgen. Hoewel het merendeel van de pc’s in de wereld op Intel-chips draaien is het de fabrikant nauwelijks gelukt om een serieus aandeel in de smartphone- en tablet-markt te veroveren. Met deze settopbox wil Intel de kans om een dominante speler te worden in de sterk groeiende markt van een nieuwe generatie home entertainment niet aan zich voorbij laten gaan.

Of dat gaat lukken is maar de vraag. Volgens een aantal bronnen van Reuters is Intel in gesprek met mediabedrijven om programma’s via hun systeem aan te bieden. Intel pitched dat deze nieuwe manier van doelgericht adverteren de bedrijven meer geld zal opleveren maar de mediabedrijven zijn terughoudend. Het systeem is onbewezen.