TV-reclame op maat via gezichtsherkenning

tags:
Userpica

Intel probeert een settopbox aan mediabedrijven te slijten die via gezichtsherkenning tv-reclame op maat presenteert.

Als het aan Intel ligt krijgen we in de nabije toekomst alleen reclames op de televisie voorgeschoteld die afgestemd zijn op ons geslacht en leeftijd. Het nieuwe tv-platform van Intel herkent niet wie van de familie zit te kijken maar kan wel onderscheid maken tussen man en vrouw en of  een kind of een volwassene voor de buis hangt. Intel denkt dat adverteerders hun reclames met dit systeem beter kunnen afstemmen op specifieke doelgroepen.

Intel wil de strijd aangaan in de VS met Google, Amazon en Apple die zich allemaal op het moderne kabeltelevisie ecosysteem aan het storten zijn. Op het moment wordt die markt gedomineerd door partijen als Comcast, DirectTV, Disney en Time Warner maar de gewoontes van televisiekijkers zijn snel aan het veranderen en settopboxen en de manier van content leveren zijn rijp voor een nieuwe generatie mogelijkheden.

Het uiteindelijke doel van Intel is uiteraard om Intel-chips in de huiskamer te krijgen. Hoewel het merendeel van de pc’s in de wereld op Intel-chips draaien is het de fabrikant nauwelijks gelukt om een serieus aandeel in de smartphone- en tablet-markt te veroveren. Met deze settopbox wil Intel de kans om een dominante speler te worden in de sterk groeiende markt van een nieuwe generatie home entertainment niet aan zich voorbij laten gaan.

Of dat gaat lukken is maar de vraag. Volgens een aantal bronnen van Reuters is Intel in gesprek met mediabedrijven om programma’s via hun systeem aan te bieden. Intel pitched dat deze nieuwe manier van doelgericht adverteren de bedrijven meer geld zal opleveren maar de mediabedrijven zijn terughoudend. Het systeem is onbewezen.

door David Lemereis, 11-06-2012 09:44 2 reacties, 3317 views

Sturkenbaum, 2 jaren geleden
afbeelding van Sturkenbaum

Over 10 jaar zitten we allemaal veilig in onze eigen bubbel, vrij van negatieve kritiek en vol van onze eigen truthfulness. Je ziet het al in Amerika met televisiezenders, de volgende stap is de verpersoonlijking hiervan.

De vraag is alleen, waar gaat dat naartoe? Zal hierdoor conflict juist afnemen of toenemen? De huidige setting laat zien dat er een zeer grote polarisering is ontstaan in Amerika tussen politieke kaders maar om als een Luddiet elke vooruitgang tegen te spreken is ook weer zoiets.

ochtendkoffie, 2 jaren geleden
afbeelding van ochtendkoffie

Ik denk niet dat dit een succes gaat worden: "What's in it for me?"

Een producent moet wel een extreem groot voordeel bieden willen mensen een continue camera in hun woonkamer toestaan. Ik snap het business model niet. Een TV-producent moet dus korting of waarde-toevoeging bieden, maar in geval van korting, wie gaat vervolgens de inkomstenderving van de producent van de TV compenseren? De reclamemaker? Omdat hij efficiënter reclame kan maken? Dat geloof ik niet.
Korting werkt dus niet, dus moet het wel via waarde-toevoeging zijn. Dus moet de camera meer bieden dan alleen wat efficientere reclame, dus moet de camera nog meer toegang krijgen dan hierboven beschreven.

Als ik er nog even verder over nadenk: Dit lijkt wel letterlijk overgenomen uit '1984'. Slechts in een klein hoekje van zijn kamer kon de hoofdpersoon van zijn privacy genieten, zonder bespied te worden.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 4 Bright Bunch leden en 133 bezoekers online.