Twee keer zoveel elektrische auto's op de Nederlandse wegen

tags:
Userpica

Stil langs de snelweg? De verkoop van elektrische auto's neemt gestaag toe.

Eind juni reden er in Nederland zo'n 4000 elektrische vervoermiddelen rond. Dat zijn er niet heel veel. Maar bedenk dat er eind 2011 nog maar 1700 rondreden. Bovendien neemt het aantal oplaadplaatsen toe. Zo'n 3500 (semi-)publieke oplaadpalen zijn er nu in Nederland. 

De komst van de hybride Opel Ampera en in mindere mate ook de Fisker Karma heeft de verkoop van elektrische auto's een flinke impuls gegeven, alhoewel je de discussie zou kunnen voeren of je die auto's wel als elektrisch mag bestempelen. 

De volledig elektrische Renault Zoe, maar ook de nieuwste elektrische Smart kunnen voor een verkoopimpuls zorgen in 2013. Maar uit alle cijfers tot nog toe blijkt vooral dat de bottom line belangrijk is voor de Nederlandse koper/leaserijder: een Ampera zonder bijtelling voor de deur hebben staan is een aantrekkelijke propositie. Een Leaf privé op naam zetten is tricky in verband met de onvoorspelbare afschrijving. 

door Rutger Middendorp, 23-07-2012 16:25 6 reacties, 3479 views

FGDvN, 2 jaren geleden
afbeelding van FGDvN

Electrische auto's rijden op niet op electriciteit maar op belastingkorting. Net als dat windmolens niet op wind maar op subsidie draaien.

ikkuh, 1 jaar geleden
afbeelding van ikkuh

Goeie zaak toch voor alle betrokken partijen?
Wat is je punt?

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Elektrische auto's rijden in ieder geval op elektriciteit. Dat heb ik empirisich vast kunnen stellen. Hoe je op belastingkorting zou moeten rijden is me wat onduidelijk. Iemand die een 7-serie koopt, betaalt een leuke auto extra aan BTW en BPM. Dat kun je terecht of onterecht vinden, maar dat de elektrische auto in het zadel geholpen moet worden lijkt me duidelijk. Anders blijf je hangen bij de kip-ei situatie dat geen producent ze wil maken tot er vraag is en niemand ze wil kopen tot er aanbod is. Schaalvoordeel is zo ontzettend belangrijk in de auto industrie, dat een totaal nieuw aandrijvingsconcept geen schijn van kans maakt zonder overheidsmaatregelen. 

FGDvN, 1 jaar geleden
afbeelding van FGDvN

Het feit dat een nieuwe techniek in het zadel geholpen moet worden met bakken en bakken belastinggeld zegt toch al genoeg. En iedereen weet dat electrische auto's het op de lange termijn niet gaan worden. Investeer liever in duurzame technieken die wel toekomst hebben. De enige reden dat hybrides in Nederland populair zijn is het belastingvoordeel en niet omdat we het allemaal zo'n geweldige techniek vinden.

Rutger Middendorp, 1 jaar geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Het gaat niet om het investeren van belastinggeld, maar om het niet innen van belastinggeld. Dat lijkt me een principieel verschil. Het lijkt me ook eerlijk de belasting af te stemmen op de hoeveelheid vervuiling die een auto met zich meebrengt. Met een redelijke set zonnepanelen kun je zonder uitstoot rijden. Dat lijkt me de investering waard. Bovendien: elektrische auto's zijn op dit moment de meest geloofwaardige vorm van toekomstig transport. Dat zou middels accu-elektrisch, waterstof-elektrisch of nog op een andere manier kunnen gebeuren. Maar een elektrische motor is sterk, onderhoudsvrij en je kunt het probleem van uitstoot centraliseren en daardoor beter beheersen. Zelfs de top wetenschapper van Shell is het daar mee eens. 

Ando, 1 jaar geleden
afbeelding van Ando

Ik heb een elekt-Step . Super vett binnen de stad ik gebruik mijn Beta scooter niet meer , alleen helass is de step verboden in NL . Maar ik rij lekker rond mee .


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 0 Bright Bunch leden en 26 bezoekers online.