Tweezitter om mee te verhuizen

Tweezitter om mee te verhuizen

03-02-2010 14:57 Laatste update: 29-04-2018 07:04

Annemiek van Grondel

Twee studenten Industrieel Ontwerpen bedachten de Vrachtfiets: de eerste elektrisch ondersteunde tweezitsbakfiets ter wereld.

Nog niet eens afgestudeerd en nu al een eigen bedrijfje plus subsidie van de gemeente. Onno Sminia en Louis Pierre Geerinckx, twee 26-jarige studenten Industrieel Ontwerpen van de TU Delft kunnen bogen op een uiterst succesvol afstudeerproject. Vanmiddag onthulde de Delftse wethouder Duurzaamheid Lian Merkx het prototype van hun Vrachtfiets.

Het product kwam voort uit de vraag: Hoe breng je als student zonder rijbewijs grotere spullen zoals een nieuwe kast, hemelbed of driezitsbank naar huis zonder hulp te hoeven vragen aan pa- of malief? Want dat doe je niet zo snel in een eenvoudige bakfiets. ‘Mijn ouders moesten 200 kilometer rijden om mij en mijn bank twee kilometer te verplaatsen', vertelt Sminia. ‘Dan vraag je je af of dat niet slimmer kan.'

Met hun idee voor de Vrachtfiets volgden de studenten twee jaar geleden de cursus Writing a Business Plan bij de TU Delft en startten hun eigen bedrijfje. Vrachtfiets ontwikkelt duurzame, innovatieve vervoerssystemen met fietstechnologie.
De elektrisch ondersteunde fiets, waaraan de jongens zo'n drie jaar sleutelden, wordt aangedreven door twee personen die voor de laadbak zitten. ‘Hierdoor is er meer kracht beschikbaar en is de Vrachtfiets de allerleukste, duurzaamste en meest praktische oplossing voor het vervoeren van goederen op korte afstand', zegt Sminia over zijn ontwerp. ‘We noemen het ook wel de bakfiets 2.0.'

Geen uitstoot, geen lawaai, wendbaar en flexibel in het verkeer, ruim baan in autovrije gebieden... ‘De passende oplossing voor hedendaagse vervoersproblemen' noemen hij en zijn medestudent annex collega met gevoel voor PR de Vrachtfiets. Het prototype, bestaande uit dunwandige staalprofielen, is ongeveer drie meter lang en één meter breed, waarvan twee meter bestemd is voor de laadruimte (gemaakt van een innovatief PP kunststof composiet).
Het is een modulaire bakfiets: de laadruimte is verwisselbaar.

Geerinckx: ‘Na de testfase zal de Vrachtfiets worden geoptimaliseerd en zullen verschillende varianten op de laadbak worden gemaakt. Er zijn vele toepassingen te bedenken, zoals goederendistributie en het vervoer van mensen.' Sminia: ‘Zo zou je de Vrachtfiets ook kunnen omtoveren tot fietstaxi, waarom niet?'
Tijdens de verdere ontwikkeling willen de ontwerpers zoveel
mogelijk duurzame materialen zoals biopolymeren gebruiken: ‘Al naar gelang de applicatie zouden wij sommige laadruimtemodulen volledig biobased en/of recycleerbaar kunnen maken.'

De gemeente Delft zal de eerste afnemer zijn als de fiets in productie is genomen. Dus trapte wethouder Merkx vanmiddag op het plein voor de faculteit Industrieel Ontwerpen een vreugderondje op de pedalen van het fietswonder waarop het duo in maart afstudeert. Het project sluit goed aan bij het streven van de gemeente Delft om in het kader van Duurzaam Delft meer te doen met duurzame mobiliteit. Goed voor een subsidie. ‘Het is een praktische en vooral duurzame oplossing waarmee we gezamenlijk binnenkort de stedelijke distributie in de stad kunnen gaan aanpakken om zo Delft nog leefbaarder en duurzamer maken', verklaart Merkx, die onder meer Milieu in haar portefeuille heeft. ‘Dit alles past perfect in ons Duurzaamheidbeleid en het beleid om de stad Delft als proeftuin voor de TU te laten fungeren.'