Twente komt met nieuwe waterstofauto

Twente komt met nieuwe waterstofauto

20-11-2014 15:01 Laatste update: 28-04-2018 03:12

Jody van den Tillaart

Met een nieuw design en verbeterde aandrijving wil de Universiteit Twente haar waterstofauto toegankelijker maken.

Je hoort de laatste jaren zo veel over elektrisch rijden, dat je bijna zou vergeten dat je auto ook nog op waterstof vooruit zou kunnen komen. Je hebt dan nog wel een verbrandingsproces, maar de emissie is een stuk milieuvriendelijker: water is het restproduct. Temidden van alle solar challenges en 80 Day Races, heeft ook Shell een Eco Marathon. Twente doet hieraan mee met een eigen 22-koppige Green Team in de waterstofcategorie. De auto heet H2 Zero (Age to Zero), naar het streven naar 'zero' emissie.

Met waterstof de weg op

Het gaat niet om het zoveelste super-energie-zuinige project van een auto die nooit de openbare weg zal halen. Het streven in de Urban Concept-klasse waar het team aan meedoet, is om een auto te ontwerpen die door de RDW goedgekeurd wordt en dus geschikt is om overal naartoe te crossen. Daarvoor moet het team zich aan een aantal spelregels houden.

Zo moet de auto vier wielen hebben, moet de bestuurder gemakkelijk in- en uit kunnen stappen en goed zicht rondom hebben. In de achterbak moet een koffer kunnen. En dan moet de waterstofauto ook gewoon spiegels, claxon, ruitenwissers en dat soort nuttige accesoires aan boord hebben. Vergelijk het met de Stella van de TU Eindhoven, maar dan niet op zonne-energie, maar op waterstof.

Flitsende auto

Het Green Team heeft bij het ontwerpen van de auto vooral gelet op toegankelijkheid voor een groter publiek en de bijbehorende technische specificaties en - natuurlijk - ook de looks die daarbij horen. "Het wordt makkelijker voor de bestuurder om de auto te bedienen, doordat hij betere feedback krijgt van de verschillende knoppen en schakelaars", zegt teamlid Alyssa van Duijne. "Verder werken de werktuigbouwkundigen met de ontwerpers aan een nieuwe body die niet alleen aerodynamischer is, maar ook meer op een flitsende auto lijkt."

De toekomst van waterstof

In de ontwikkeling van de nieuwe waterstofauto heeft het Twentse team nauwlettend de ontwikkelingen op 'waterstofgebied' gevolgd. Zo ontwikkelde Toyota de Mirai waterstofauto, die in september naar Duitsland, Denemarken en Groot-Brittannië komt. Het ding gaat 66.000 euro kosten (zonder BTW).

In Duitsland worden al behoorlijk wat voorbereidingen getroffen om een infrastructuur aan te leggen van waterstoftankstations. Het H2 Mobility Initiative wil in 2023 zo ver zijn dat er daar 400 waterstoftankstations zijn.

Het komende jaar zal er dus met waterstof voor de 'gewone' consument weer een optie bij komen om groen te rijden. Het Twentse team wil met zijn bevindingen in de Eco Marathon bijdragen aan het ontwikkelen van een efficiënte waterstofauto.