Twintigers keren tv-zenders de rug toe

Twintigers keren tv-zenders de rug toe

03-12-2013 15:38 Laatste update: 28-04-2018 08:53

Nederlanders tussen 20 en 35 jaar zijn afgelopen jaar drastisch minder naar tv-kanalen gaan kijken. Netflix en YouTube groeien in populariteit.

Het aantal minuten dat de gemiddelde Nederlander naar een scherm kijkt, blijft nog altijd opvallend stabiel. Maar wat we kijken is wel aan het veranderen. De tijd die aan tv-zenders wordt besteed, is vooral onder de groep 20 tot 35 jaar drastisch dalende, blijkt uit cijfers (PDF) van de Stichting Kijkonderzoek waar Emerce over schrijft. Het aantal daalde in een jaar tijd van 67 procent naar 54 procent.

Kijken naar 'professionele av-producties', zoals Netflix, en 'user generated content', zoals YouTube-filmpjes, is sterk in opkomst onder de groep 20 tot 35 jaar. Dat gaat ten koste van het zappen langs kanalen en Uitzending Gemist. Netflix is in Nederland nog maar net begonnen aan zijn opmars, zodat het aandeel van 'tv-content' de komende tijd nog verder kan dalen.

Onder jongeren van 13 tot 19 kijkt maar 46 procent voor de tv geproduceerd beeld, of het nu een zender of een on-demand programma is. De tv als apparaat blijft nog wel goed voor de meeste aantal bekeken minuten per maand, maar bij jongeren is de smartphone al 20 procent van de totale kijktijd.

Een andere opvallende constatering: gebruikers van tablets zijn het afgelopen jaar niet meer tv of video gaan kijken op dat apparaat. Het daalde zelfs licht. Eerder bleek ook al dat tabletbezitters minder e-books zijn gaan lezen.