Twitter gaat tv-reclames versterken

Twitter gaat tv-reclames versterken

22-11-2013 12:39 Laatste update: 28-04-2018 08:53

Nu Twitter beursgenoteerd is moet er geld verdiend worden. Twitter gaat dat op een nieuwe manier aanpakken.

De 'advertenties' die Twitter tot nu toe toont kennen we inmiddels wel: promotend tweets, accounts en trends. Logisch, trending zijn en veel volgers hebben is steeds belangrijker. Maar los van het hyperige van trending topics is Twitter ook uitgegroeid tot het tweede scherm dat menig tv-maker graag zelf had ontwikkeld. Als we tv kijken hebben we Twitter bij de hand en als het reclameblok instart schakelen we naadloos over naar de smartphone, tablet of laptop.

Als het aan Twitter ligt gaan die reclameblokken naadloos mee schakelen. Er liep al een test waarbij advertenties gelijktijdig op Twitter en tv te zien waren, vooral handig bij grote programma's. Stel het je vooral voor bij publiekstrekkers als The Voice of Holland, je hebt dan veel overlap met kijkers die Twitteren tijdens de reclameblokken.

Kijkers zien of horen een reclame op tv en zien hetzelfde merk ook in hun tijdlijn verschijnen. Publiek dat niet kijkt, krijgt echter ook advertenties te zien, voor hen is het stuk minder logisch en voelt de Tweet niet als extra engagement, zoals reclamejongens dat graag zeggen.

In de VS en het Verenigd Koninkrijk is Twitter dan ook begonnen met een doelgerichtere manier van reclame aanbieden. Merken kunnen Twitter nu betalen om advertenties te tonen aan kijkers van specifieke programma's. Die zijn makkelijk te herkennen aan hun tweets en kunnen zo inhoudelijker worden aangesproken. Dan is het niet de herhaling maar de relevantie die de kijker moet overtuigen.

Zulke advertenties komen na de VS en de Britse eilanden in de komende weken ook naar Frankrijk, Spanje, Canada en Brazilië. Daarna volgen nog meer landen, het zou geen verrassing zijn als Nederland Twitterland daar tussen zit.