Twitter krijgt merk 'tweet' in handen

Twitter krijgt merk 'tweet' in handen

11-10-2011 14:22 Laatste update: 28-04-2018 21:17

Twitter krijgt het merkenrecht op het woord 'tweet' in handen. 

Een bericht op Twitter heet een 'tweet', maar pogingen van Twitter om dat woord als merk vast te leggen, strandden tot nu toe. Het Amerikaanse patenten- en merkenbureau wees de claim van Twitter op het woord tweemaal af. De reden? Een andere partij was Twitter te snel afgeweest met het deponeren van het woord tweet als merk.

Na veel getouwtrek krijgt Twitter het merk nu alsnog in handen. Het bedrijf heeft daartoe een schikking getroffen met het bedrijfje Twittad dat in 2008 een merkaanvraag deed voor een slogan met het woord 'tweet' erin.

Om het tweet-merk alsnog in handen te krijgen spande Twitter een rechtszaak aan. Bovendien haalde het bedrijf het Twitter-account van Twittad uit de lucht. Twittad heeft 27.000 volgers die betaald krijgen om via tweets advertenties toegestuurd te krijgen.

Door de schikking is de rechtszaak nu van de baan. Twittad mag zijn slogan ('Let your ad meet tweets') blijven gebruiken, terwijl Twitter het merk 'tweet' in handen krijgt. Ook wordt de blokkade van het Twittad-account opgeheven. De partijen willen niet zeggen of Twitter ook nog wat geld heeft overgemaakt aan Twittad.