Twitter vraagt je leeftijd bij het volgen van drankmerken

Twitter vraagt je leeftijd bij het volgen van drankmerken

26-11-2013 09:16 Laatste update: 28-04-2018 08:53

Alcoholische dranken zijn onder een bepaalde leeftijd al verboden te drinken, maar nu kun je de merken op je vijftiende ook niet meer volgen op Twitter.

Twitter vraagt vanaf nu om leeftijdscontrole wanneer je een alcoholisch merk volgt. Dat schrijft het netwerk op haar blog. Op die manier bereiken de dranken alleen leeftijdsgeschikte personen. De maatregel van Twitter geldt voor zowel de webversie als de apps voor iOS en Android.

Merken als Heineken en Bacardi zijn grote spelers op de advertentiemarkt van Twitter. Het sociale netwerk zorgt er vanaf nu voor dat de reclametweets alleen nog terecht komen bij geschikte personen. Kinderen krijgen dus geen alcoholische dranken meer in hun tijdlijn te zien. Volg je een alcoholmerk, dan ontvang je een dm met een link naar een Twitterpagina, waar je je geboortedatum moet invoeren en met de voorwaarden akkoord gaat.

Hoewel Twitter zegt je geboortedatum niet te onthouden, kunnen de gegevens volgens Venturebeat in de toekomst wel door andere partijen gebruikt worden voor marketingdoeleinden. Het is overigens nog steeds heel gemakkelijk om een nepverjaardag in te vullen.