Twitteraars bepalen de smaak van je smoothie

Twitteraars bepalen de smaak van je smoothie

06-06-2012 14:43 Laatste update: 28-04-2018 17:40

Tasty Tweets mixt een smoothie in elkaar op basis van tweets. Minder risky dan je denkt.

Ruben van der Vleuten, student aan de CIID (Copenhagen Institute for Interaction Design) maakt een infographic zonder te tekenen. Tasty Tweets, dat hij samen met twee collegastudenten in een week samenstelde, mixt een smoothie in elkaar op basis van hoe vaak een ingrediënt genoemd wordt op Twitter.

Ananas, appel, wortel, bes, de ingrediënten en hun verhoudingen verschillen per glas. Moicht je een superlekkere smoothie getroffen hebben dan kun je gelukkig op een scherm terugzien in welke verhouding er over de smaken getwitterd werd. De opstelling voor deze gecrowdsourcede sappenbar ziet er indrukwekkend uit.

De studieopdracht luide een dataset naar een visuele presentatie te vertalen. Moe van infographics en andere meer geziene datavisualisaties besloten de drie de data op een tastbare manier weer te geven. Van der Vleuten: "Met Tasty Tweets kun je data die we van Twitter haalden daadwerkelijk proeven en ruiken. Hiermee wilden we laten zien dat het daadwerkelijk mogelijk is om andere zintuigen te betrekken in het communiceren van bepaalde hoeveelheden data. Het hele project is dan ook meer een statement en trigger om te laten zien dat data visualisatie niet altijd op een saaie, platte en inspiratieloze manier gedaan hoeft te worden."

Maar we vinden eigenlijk dat er een fles spinazie of makreel tussen moet. Dan voel je je pas echt overgeleverd aan de grillen van de massa.