Twizy-test: de ideale tweede auto

Twizy-test: de ideale tweede auto

10-09-2012 15:03 Laatste update: 28-04-2018 16:07

Afgelopen weekend had Rutger de Renault Twizy op bezoek. Een update over het wel en wee van de elektrische auto slash motor.

Toen de Twizy aangekondigd werd, was ik laaiend enthousiast. Wie in de file wel eens geteld heeft hoeveel mensen in hun eentje in een auto zitten (die dan ook nog eens 1:10 rijdt), begrijpt de aantrekkingskracht van het ding. Als een Nissan Leaf je een station te ver is, kun je met een Twizy van 8000 euro al elektrisch rijden. Voor veel mensen geen gek idee voor het woon- werkverkeer.

De CX-5 uit de duurtest en de Twizy naast elkaar. Ideale eerste en tweede auto.

Zelf had ik ook gehoopt de Twizy in de duurtest te kunnen rijden, maar helaas was het karretje slechts een weekend beschikbaar. Na een ritje van 40 kilometer inclusief wat stukken 80km/u ben ik bang dat mijn tweewekelijkse ritje Winsum - Leeuwarden van 60 kilometer enkele reis wellicht iets teveel gevraagd is. Het bereik loopt relatief snel terug als de auto op zijn top rijdt. Harder dan 84 gaat ie niet. Dat is eindeloos jammer, want ik vroeg Albert van Deel van Hamelwerth wat de Twizy mij als zzp'er zou kosten en hij maakte het volgende overzichtje.

De fiscale voordelen:

  • Geen bijtelling
  • Geen motorrijtuigenbelasting
  • Investeringsaftrek (maximaal 28%)
  • Milieu-investeringsaftrek 36%
  • 75% versneld afschrijven

Koop je een Twizy voor €8000 excl. btw dan kun je een aftrekpost van €11.120 opvoeren (€6000 afschrijving, €2240 investeringsaftrek, 2880 milieu investeringsaftrek).
Stel je zit in de 42% belastingschijf dan bespaar je door de aankoop in het eerste jaar al 4670 euro aan belasting waardoor de auto feitelijk dus 3330 euro aan liquiditeit kost.

In regulier Nederlands wil dat zeggen: voor 3330 euro heb je een Twizy naast de deur staan als zzp'er, waarover je geen wegenbelasting of bijtelling betaalt, waar alleen wat stroom in moet en die voor 160 per jaar te verzekeren is. Als het ding gegarandeerd de 60 kilometer haalde, stond er volgende week eentje op de oprit hier. Overigens hebben we het over een Twizy van 8000 euro exclusief btw, dat wil zeggen: eentje met alle opties eraan, het kan dus nog goedkoper.

Buren, vrienden en familie maakten de afgelopen twee dagen ook proefritjes: allemaal kwamen ze terug met een glimlach op het gezicht. Overbuurman Ronald: "Het voelt als een combinatie tussen een auto, een motor en een kart". Vooral die laatste zit wat mij betreft de lol in. Met slechts 18pk is het belangrijk om niet te veel in snelheid te zakken. Tussen 30 en 60 heb je voldoende acceleratie, dus een bocht wil je met minimaal 30 nemen, liefst wat harder.

De verkoopcijfers voor de Twizy schijnen Renault mee te vallen. Er werden er in Europa 6500 verkocht tot juli, waarvan 1000 in Duitsland. Het is moeilijk die cijfers ergens mee te vergelijken en te voorspellen hoe het verloop de komende jaren zal zijn.

Je kunt de Twizy zien als een kleine auto zonder ramen en verwarming. Je kunt hem ook zien als een luxe motorfiets met een dak en deuren. Doe je het laatste, dan is het een heerlijk apparaat.

Hieronder kun je de review van de Twizy bekijken die Meike eerder maakte: