Twizy-test: de ideale tweede auto

tags:
Userpica

Afgelopen weekend had Rutger de Renault Twizy op bezoek. Een update over het wel en wee van de elektrische auto slash motor.

Toen de Twizy aangekondigd werd, was ik laaiend enthousiast. Wie in de file wel eens geteld heeft hoeveel mensen in hun eentje in een auto zitten (die dan ook nog eens 1:10 rijdt), begrijpt de aantrekkingskracht van het ding. Als een Nissan Leaf je een station te ver is, kun je met een Twizy van 8000 euro al elektrisch rijden. Voor veel mensen geen gek idee voor het woon- werkverkeer.

De CX-5 uit de duurtest en de Twizy naast elkaar. Ideale eerste en tweede auto.

Zelf had ik ook gehoopt de Twizy in de duurtest te kunnen rijden, maar helaas was het karretje slechts een weekend beschikbaar. Na een ritje van 40 kilometer inclusief wat stukken 80km/u ben ik bang dat mijn tweewekelijkse ritje Winsum - Leeuwarden van 60 kilometer enkele reis wellicht iets teveel gevraagd is. Het bereik loopt relatief snel terug als de auto op zijn top rijdt. Harder dan 84 gaat ie niet. Dat is eindeloos jammer, want ik vroeg Albert van Deel van Hamelwerth wat de Twizy mij als zzp'er zou kosten en hij maakte het volgende overzichtje.

De fiscale voordelen:

  • Geen bijtelling
  • Geen motorrijtuigenbelasting
  • Investeringsaftrek (maximaal 28%)
  • Milieu-investeringsaftrek 36% 
  • 75% versneld afschrijven 

 

Koop je een Twizy voor €8000 excl. btw dan kun je een aftrekpost van €11.120 opvoeren (€6000 afschrijving, €2240 investeringsaftrek, 2880 milieu investeringsaftrek).
Stel je zit in de 42% belastingschijf dan bespaar je door de aankoop in het eerste jaar al 4670 euro aan belasting waardoor de auto feitelijk dus 3330 euro aan liquiditeit kost.

In regulier Nederlands wil dat zeggen: voor 3330 euro heb je een Twizy naast de deur staan als zzp'er, waarover je geen wegenbelasting of bijtelling betaalt, waar alleen wat stroom in moet en die voor 160 per jaar te verzekeren is. Als het ding gegarandeerd de 60 kilometer haalde, stond er volgende week eentje op de oprit hier. Overigens hebben we het over een Twizy van 8000 euro exclusief btw, dat wil zeggen: eentje met alle opties eraan, het kan dus nog goedkoper.

Buren, vrienden en familie maakten de afgelopen twee dagen ook proefritjes: allemaal kwamen ze terug met een glimlach op het gezicht. Overbuurman Ronald: "Het voelt als een combinatie tussen een auto, een motor en een kart". Vooral die laatste zit wat mij betreft de lol in. Met slechts 18pk is het belangrijk om niet te veel in snelheid te zakken. Tussen 30 en 60 heb je voldoende acceleratie, dus een bocht wil je met minimaal 30 nemen, liefst wat harder.

De verkoopcijfers voor de Twizy schijnen Renault mee te vallen. Er werden er in Europa 6500 verkocht tot juli, waarvan 1000 in Duitsland. Het is moeilijk die cijfers ergens mee te vergelijken en te voorspellen hoe het verloop de komende jaren zal zijn.

Je kunt de Twizy zien als een kleine auto zonder ramen en verwarming. Je kunt hem ook zien als een luxe motorfiets met een dak en deuren. Doe je het laatste, dan is het een heerlijk apparaat.

Hieronder kun je de review van de Twizy bekijken die Meike eerder maakte:

door Rutger Middendorp, 10-09-2012 16:03 12 reacties, 10773 views

rimave, 2 jaren geleden
afbeelding van rimave

Ah, volgens mij ben ik de twizzie dan al eens tegengekomen in Leeuwarden. Dat was op een dag dat het behoorlijk regende. Ik dacht nog bij mezelf: "Geinig ding die Twizzy, maar op zo'n regenachtige dag als vandaag ben ik blij dat er wel deuren in m'n auto zitten".

Rutger Middendorp, 2 jaren geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Je moet het niet zien als een karige auto, maar als een luxe motorfiets. Dat geeft een beter beeld (ook gezien de prijsstelling). Enige nadeel is dat het op papier wel een auto is en je er dus ook gewoon vol voor moet betalen bij het parkeren. Het model dat ik heb heeft een kleiner kentekenplaatje achter en vreemd genoeg geen plaat voor. Dus wellicht dat ik er met deze nog mee weg zou komen. 

ikkuh, 2 jaren geleden
afbeelding van ikkuh

Een bijzonder leuk initiatief van Renault maar een luxe motorfiets zou ik het niet willen noemen.

Jouw rekenplaatje is misschien aardig voor de ZZPer maar voor particulieren is het toch wel even slikken wanneer je 1,5 keer het bedrag van een 107 of C1 moet neertellen waarmee je gerust heel nederland mee kunt doortokkelen. 11.000 euro voor een speeltje is erg veel geld ook al heeft het een hoog hobby-gehalte.
Verder zie ik in je artikel niets over het geleasde accupakket wat voor mij persoonlijk een dealbreaker is.

MarkV, 2 jaren geleden
afbeelding van MarkV

We hebben hem met het werk ook uitgebreid getest (https://www.facebook.com/photo.php?v=35819...) als extra auto (leuk voor in Groningen) en met mij vele collega's uit de Mediacentrale.

De grootste nadelen op een rij:
* Bereik
* Max 1 extra persoon meenemen (je kinderen wegbrengen wordt lastig), naar een klant met wat apparatuur ook.
* Regen (ik heb hem bij slecht weer gereden en dan wordt je gewoon heel nat als je stil staat of een vrachtwagen passeert).
* Kou: net zo warm als de motor in de winter ;)
* Wegligging, in de regen over de ring van Groningen met 80 Km/h een vrachtwagen inhalen, je voelt je prettiger op de motor. Iets te scherp insturen op nat wegdek, controle kwijt.
* De accu. Deze koop je niet die lease je ad € 50,- per maand ex BTW obv 7500km / jaar. Dat is € 0,08 per Km en vooral daar gaat het mank.
* Looks, in onze Facebook pol (https://www.facebook.com/questions/4525143...) kwam hij er niet goed vanaf. Degene die hem gereden hadden waren overigens veel, veel positiever dan de mensen die niet aan de proefrit waren onderworpen.

De grootste voordelen:
* Promotionele waarde, want iedereen kijkt naar je
* Leuk om te rijden
* Voor de 8k ex heb je het leuke dak, de leuke kleur en deuren (zonder ramen)

Er komt overigens een oplaadpunt bij de mediacentrale, dus daar kan Aldert zijn Twizzy mooi opladen ;)

Sander db, 2 jaren geleden
afbeelding van Sander db

En toch, kan me niet voorstellen dat je droog blijft als het regent. Geinig ding, naar zou m niet zo snel kopen.

martijn 101, 2 jaren geleden
afbeelding van martijn 101

ik heb in Parijs de twizy mogen rijden, ja veel bekijks heb je wel en parkeren is een eitje.

Pansek, 2 jaren geleden
afbeelding van Pansek

Tja, als je veel bekijks wilt zou ik zeggen doen. Anders zou ik liever een Honda pcx 150 scooter kopen. Kost nog geen derde en verbruikt ongeveer 1:46 km/l.

ikkuh, 2 jaren geleden
afbeelding van ikkuh

En loopt nog harder ook ;)

Job12345, 2 jaren geleden
afbeelding van Job12345

Iemand enig idee waarom renault hier geen ramen oid in heeft gezet? Geen verwarming is tot daar aan toe maar zeik nat worden als het regent (doet het nogal eens in nl) is wat minder praktisch

Oli4k, 2 jaren geleden
afbeelding van Oli4k

Is hij achterwiel aangedreven? Dat maakt het nog wel leuk in de regen ;-)

martijn 101, 2 jaren geleden
afbeelding van martijn 101

dichte deuren zijn een optie geloof ik

Rutger Middendorp, 2 jaren geleden
afbeelding van Rutger Middendorp

Je kunt bij een leverancier raampjes kopen. Maar of je geen problemen krijgt met beslaan weet ik niet. De auto heeft geen kachel.


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

The Bright Bunch
inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 3 Bright Bunch leden en 63 bezoekers online.