Uber zegt sorry voor woekerprijzen tijdens gijzeling Sydney

Uber zegt sorry voor woekerprijzen tijdens gijzeling Sydney

24-12-2014 10:07 Laatste update: 28-04-2018 02:41

Jody van den Tillaart

Uber heeft iedereen die torenhoge prijzen moest betalen voor het verlaten van het gebied rond de gijzeling hun geld teruggestort. 

Het gedoe rond Uber blijft maar erger worden. Vorige week kwam er bovenop alle kritiek die er toch al is op de dienst - UberPop in het bijzonder - nog een uitglijder bij. Tijdens de gijzeling in het centrum van Sydney was er namelijk een grote vraag naar Uber-taxi's. Op dat moment gaan er automatisch algoritmen werken, die de prijs van een rit opschroeven. Zo zegt de dienst meer taxi's naar een gebied te trekken waar veel vraag is.

Zo kon het gebeuren dat mensen die maar al te graag zo snel mogelijk weg wilden uit het gebied, daarvoor dik moesten betalen. Niet gek dat dat bij veel mensen boosheid opriep.

Teruggestort

Het bedrijf komt daarom nu met een excuusblog. Daarin vertelt de Uber-baas van Sydney, David Rohrsheim, dat de algoritmen automatisch geactiveerd werden, maar dat ze te laat hebben besloten om dat ongedaan te maken. "We zijn niet meteen gestopt met surge pricing [dynamische prijsaanpassing, red.]. Dat was een verkeerde beslissing. We hebben snel de koers gekeerd en hebben gratis ritten aangeboden aan mensen die snel het Central Business Disrict wilden verlaten", zegt hij.

"Uiteindelijk heeft niemand betaald om het gebied te verlaten op maandag en zijn alle hogere tarieven, door toedoen van surge pricing teruggestort."

Slecht voor imago

De excuses komen wel een beetje laat, ruim een week nadat de gijzeling plaatsvond. Ook al heeft Uber naar eigen zeggen uiteindelijk geen cent extra verdiend aan de tragische gebeurtenis, het is wel degelijk weer een knauw uit het consumentenvertrouwen in de dienst en niet goed voor het imago.