Uitlegparty: Google+ pluspunten

Uitlegparty: Google+ pluspunten

02-01-2013 09:56 Laatste update: 28-04-2018 14:03

Vijf redenen om naast Twitter, Facebook en LinkedIn ook actief te worden op Google+.

Een grote rivaal voor Facebook is Google+ na ruim een jaar nog niet. Van de 400 miljoen geregistreerde leden zijn er 'maar' 100 miljoen maandelijks actief op het sociale netwerk van Google. Maar het gebruik groeit gestaag omdat Google+ binnen steeds meer Google-diensten terugkomt. En Google+ heeft zo zijn, eh, pluspunten. De belangrijkste redenen om Googles netwerk een kans te geven op een rij.

1. Je profiel verschijnt hoog in Google
Zelfs al wil je geen tijd besteden aan Google+, dan heeft het nog zin om je te registreren en je profiel in orde te maken. Dat verschijnt namelijk relatief hoog op je naam in de Google-resultaten. Om dezelfde reden hebben veel bedrijven al een pagina op Google+ aangemaakt: goed voor de zoekresultaten. Op je About-pagina kan je onder meer informatie kwijt over je werk, opleiding, plaatsen waar je hebt gewoond, en niet onbelangrijk, links naar je eigen sites of profielen op andere social media.

2. Hangouts: videogesprekken in groepen
Een unieke functie van Google+ is het onderdeel Hangouts: groepsgesprekken in video voeren. Met tien mensen tegelijk kan je met de webcam communiceren, waarbij de persoon die aan het woord is groot is te zien. Tijdens de Hangouts kan je chatten, samen YouTube-filmpjes kijken, je beeldscherm delen met de anderen of samen aan documenten werken. Hangouts zijn dan ook ideaal om met collega’s te gebruiken voor virtuele vergaderingen. Bij Skype zijn groepsgesprekken bijvoorbeeld nog altijd betaald. Je kan ook meedoen vanaf mobiele apparaten met de Google+-app en het is mogelijk om Hangouts als live-uitzendingen naar YouTube te streamen, zodat iedereen kan meekijken. Een betere tool voor videoconferencing is er momenteel niet.

3. Onbeperkte opslag foto's en filmpjes
Google+ biedt onbeperkte opslag van foto's en filmpjes, mits de filmpjes niet langer zijn dan een kwartier. De iOS- en Android-app van Google+ kan alle foto’s en filmpjes automatisch uploaden naar een privé-album op de Google-site. Daarna kan je zelf kiezen welke beelden je wilt delen. Het fotodeel van Google+ heeft bovendien allerlei opties om foto's te bewerken, direct op de site. Dat werkt goed en snel.

4. Selectief delen en filteren met Circles
Google+ moet het makkelijker maken om alleen iets te delen met specifieke groepen personen. Of dat nu vijf vrienden zijn of een stel collega's, oud-klasgenoten of leden van je sportteam. Het onderdeel Circles laat je je bekenden indelen in deze groepen, die indeling kunnen anderen overigens niet zien. Dat indelen is wel even wat werk. Je moet handmatig personen uit je e-mailadresboek naar de Circles slepen. Als je daarna een bericht of foto plaatst op Google+, of een Hangout start, dan is dat eenvoudig alleen zichtbaar te maken voor de mensen in een specifieke Circle. Ook mensen die nog niet op Google+ zitten, zijn op dezelfde manier te bereiken, omdat zij je bericht gewoon via mail krijgen. Ze hoeven dus niet naar Google+. Handig is ook dat je op de homepage van Google+ alleen berichten van mensen uit Circles kan lezen en per Circle kan instellen hoe veel updates van die groep je automatisch wilt ontvangen op de homepage. Daarmee biedt Google+ een makkelijkere manier om de updatestroom te filteren dan Facebook en Twitter. Alleen zou het aanmaken van Circles ook wat minder werk moeten zijn.

5. Integratie met Google-diensten
Voor de meeste mensen is Google+ nog geen dagelijkse bestemming, maar dat geeft volgens Google ook niet. De dienst vormt ook de sociale laag voor andere Google-sites en zal daardoor de komende tijd steeds vaker terug komen. Daar zijn al genoeg voorbeelden van: de recensies van horecazaken van Google Local gaan al via Google+, zodat je kan zien wie van je bekenden een restaurant hebben besproken. Dat geldt ook voor recensies van winkels bij Google Shopping. Andere diensten als Gmail, Maps, YouTube en Docs hebben ook de eerste Google+-functies. Het hoofd van Google+, Bradley Horowitz, beloofde tijdens een recent bezoek aan Amsterdam dat er in 2013 nog veel meer van dit soort koppelingen tussen Google+ en andere Google-diensten aan komen. Uiteindelijk zie je Google+ ook steeds vaker terugkomen in de gewone zoekresultaten, doordat vrienden bepaalde websites een +1 hebben gegeven. Google+ moet zo je zoekresultaten ook 'socialer' maken.

NB: Bright vind je hier op Google+.

Dit artikel is verschenen in Bright 49. Beeld door Alicia Breton Ferrer.