Uw robotauto wil van rijstrook wisselen. Mag dat?

Uw robotauto wil van rijstrook wisselen. Mag dat?

14-05-2015 10:45 Laatste update: 28-04-2018 00:07

Nieuwe Tesla-software kan de recente modellen grotendeels autonoom laten rijden op de snelweg. Maar hoe zit 't met de aansprakelijkheid?

Toen wij recent Tesla's monsterachtige P85D op de staart mochten trappen in Noorwegen was er een Q&A met 'VP of communications' Ricardo Reyes. Hij vertelde over een aantal features die 'er aan zaten te komen'. Waarvan de belangrijkste 'Autopilot' heet.

Het komt er op neer dat de Tesla in staat is om zodra je op de snelweg zit grote stukken helemaal zelf te kunnen rijden. Hij volgt de belijning op de weg. Kan de snelheid aanpassen door borden te lezen en de cruisecontrol opnieuw in te stellen én met een keertje richting aangeven kun je van rijstrook verwisselen.

De schuldvraag

Nu is één van de problemen van autonome auto's dat er een groot vraagteken staat bij het antwoord op de vraag: "Wie is schuldig bij een ongeluk?". In Noorwegen leek Reyes zich daar niet echt druk over te maken. Mercedes vereist in de S-klasse dat de bestuurder het stuur blijft aanraken om autonoom te rijden. Tesla heeft die beperking volgens Reyes niet. Theoretisch zou je dan honderden kilometers snelweg kunnen rijden terwijl je in slaap bent gevallen

Of Reyes blufte, of juist iets weet dat andere automakers niet weten, blijft de vraag. De Autopilot-functie is nog niet uitgerold, dus testen kunnen we het nog niet.

Bestuurder blijft aansprakelijk

De New York Times schreef deze week een artikel over de aansprakelijkheid. De conclusie was dat bij het automatisch inhalen de bestuurder aansprakelijk blijft. Waarom? Omdat hij de richtingaanwijzer aantikt en daarmee aangeeft dat hij naar links of rechts wil. Kan dat niet, dan heeft hij de inschattingsfout gemaakt.

In de aanloop naar wetgeving die (semi-)autonoom rijden mogelijk maakt, zal duidelijk worden hoe de automakers dergelijke hordes gaan nemen. Maar het lijkt er sterk op dat ze er alles aan doen om de verantwoordelijkheid niet bij zichzelf neer te leggen.

Lees ook:

Bij alle 11 botsingen had zelfrijdende Google-auto geen schuld

Deze eerste goedgekeurde zelfrijdende truck is een baas (foto's)