Van saaie wachtrij naar interactief feestje

Van saaie wachtrij naar interactief feestje

05-11-2013 13:49 Laatste update: 28-04-2018 09:24

Drie jaar van ons leven zijn we aan het wachten. Rosa Fransman maakt er daarom maar een feestje van.

'Wacht' heet het werk waarmee Rosa Fransman (24) aka Frabsnap afstudeert aan de HKU in de richting Interactive Performance Design & Games. Ze pakt daarmee een deel van het leven aan waar we allemaal vrolijker van kunnen worden.

"Het is heel simpel", schrijft Frabsnap aan Bright. "Praktisch iedereen vindt het verschrikkelijk om in de rij te staan wachten. Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat er zo weinig mee gedaan wordt." Daarom deed zij onderzoek naar het gedrag binnen wachtrijen. Wacht is een tool waarmee ze dit gedrag transformeert tot waardevol, sociaal en speels gedrag. Met interactie en gaming start het feestgevoel niet pas na de entree van een concert maar al tijdens het wachten.

Een voorbeeld. Bij Ziggo Dome, de Efteling of Lowlands klimt Frabsnap op een podium, maakt foto's en trekt zo de aandacht naar zich toe. Vervolgens laat ze een ballon (wat meteen speels maakt) aan een lijn naar beneden. Sommige wachtenden veranderen van publiek in speler en pakken de ballon. Daarop staat de tekst: "Deze ballon is voor de laatste in de rij". Hiermee triggert ze beweging en interactie tijdens het wachten. Het ballononderzoek is gebaseerd op theorien uit de game-industrie.

Performance en interactief theater zit Frabsnap in het bloed. "Met een selecte groep mensen in Nederland ben ik een pionier op het gebied van zogeheten 'pervasive games' die integreren met je leven en overal om ons heen bestaan. We maken een wereld waar grenzen tussen spelen en leven vervagen. Een wereld waarin alle media naadloos in elkaar overvloeien en ervaringen mogelijk zijn die de wereld mooier, spannender, kleurrijker, intenser en beter maken."

Wacht is niet alleen een maatschappelijk project, maar ook commercieel inzetbaar. "Mijn afstudeerwerk is een tool voor mensen die voorbijgangers in de publieke ruimte willen transformeren tot actieve gebruikers van een interactief ontwerp."

Omdat de opdrachten binnenstroomden, richtte Fransman eenmanszaak Frabsnap op. "Met dit bedrijf heb ik tot nu toe gewerkt aan een pervasive media campagne voor een theaterstuk, een ARG (alternate reality game) voor gendergelijkheid in Senegal, de urban game Project LENS en de fysiek actieve spelinstallatie uMove." Ze kan niet wachten tot ze aan het werk kan met haar wachtrij-concepten.

Rosa Fransman is door Het Nieuwe Instituut gekozen tot een van de HOT100 e-cultuurtalentenvan dit jaar. Het jaarlijkse HOT100-talentenboek HOT100 verschijnt voor de zevende keer.