Waarom Apple het beter doet dan Google

tags:
Userpica

Hoe komt het dat Apple het zoveel beter doet dan de voormalige publiekslieveling Google?

Het is typisch zo’n vraag waarop techwatchers hun tanden kunnen stukbijten. Henry Blodget, tijdens de dotcom-hype een nogal omstreden aandelenanalist maar tegenwoordig redelijk succesvol als hoofdredacteur van Business Insider, zoekt het antwoord op deze half-biljoen-dollar-vraag in het productontwerp van Google.

Met de technologie van Google is niets mis, maar met de user interface de laatste tijd des te meer. Google, dat ooit mede zo’n succes werd dankzij de even minimalistische als praktische vormgeving van zijn zoekmachine, heeft namelijk nogal eens de neiging om de zaken te ingewikkeld te maken.

Dat was bijvoorbeeld het geval met Google TV. Blodget: “Die was blijkbaar ontworpen voor consumenten die er al tijden op hadden zitten wachten om een tv te kopen die even ingewikkeld was als hun computer (ja, alle vier die consumenten).”

Maar ook bij andere producten maakt Google zaken soms nodeloos ingewikkeld, meent Blodget. Hij noemt Gmail (dat jarenlang gebruikmaakte van een ‘conversations’-format waarmee vooral nerds blij waren) en Android (“nog altijd moeilijker en complexer dan wat Apple aanbiedt”).

“Google ontwerpt zijn producten voor geeks, terwijl Apple ze ontwerpt voor normale mensen”, concludeert Blodget. De reden hiervoor ligt besloten in de bedrijfscultuur. De oprichters en topmensen van Google haalden krankzinnig hoge cijfers aan de beste universiteiten van de Verenigde Staten. Zij nemen bij voorkeur mensen aan met dezelfde kwalificaties: technische bollebozen van Stanford en MIT die in de bedrijfscultuur van Google de rocksterren zijn.

Apple-oprichter Steve Jobs ging niet naar een Ivy League-universiteit (en voltooide bovendien nooit zijn studie aan Reed College). “Steve Jobs was briljant, maar zou nooit zijn aangenomen bij Google”, schrijft Blodget. “Het vacature-algoritme van Google zou hebben geconcludeerd dat het toch nooit wat zou zijn geworden.”

Apple neemt, net als Google, Stanford-studenten aan, maar nog meer Apple-medewerkers zijn afkomstig van San Jose State University, dat toch een stuk minder prestigieus is dan Stanford. Naar San Jose State University gaan meer ‘normale mensen’, je weet wel: de mensen die je product op een goede dag moeten kopen.

De knapste koppen leveren niet per se het beste product op. Integendeel. Het is een mooie theorie van Blodget, maar helemaal bevredigend is ze toch niet. Want waarom maakt Apple bijvoorbeeld zulke bloatware als iTunes? En nog belangrijker: hoe komt het dan dat Apple het in de jaren tachtig en negentig, toen het ook al veel mooiere en gebruikersvriendelijker producten maakte dan de concurrentie, toch zo slecht deed?

door Maarten Reijnders, 27-03-2012 13:30 16 reacties, 7214 views

Atheistus, 2 jaren geleden
afbeelding van Atheistus

Marktaandeel Android: 53%
Marktaandeel IOs: 16%

Wie doet het nou beter?

Simon90, 2 jaren geleden
afbeelding van Simon90

Ja dus? In Nederland lezen toch ook meer mensen De Telegraaf dan het NRC, terwijl dat niet bepaald een maatstaf van kwaliteit vormt.

Thomas18GT, 2 jaren geleden
afbeelding van Thomas18GT

Winst Google per Android device en de winst van Apple per iOS device.

Wie doet het beter aangezien winst de doelstelling is van beide bedrijven?

Bert, 2 jaren geleden
afbeelding van Bert

Marktaandeel kan voor de winst uitgaan. Kijk maar naar Microsoft en Adobe.

YEAHBOY, 2 jaren geleden
afbeelding van YEAHBOY

Misschien heb ik iets gemist, maar dit artikel gaat toch niet over Android vs iOS? Google en Apple hebben veel meer dan die twee voorbeelden. Google dat maar.

Thomas18GT, 2 jaren geleden
afbeelding van Thomas18GT

Je kan moeilijk de zoekmachine van Google met de TV (het kleine kastje) van Apple gaan vergelijken natuurlijk.

Het enige wat te vergelijken valt is het besturingssysteem.

Johan Ensing, 2 jaren geleden
afbeelding van Johan Ensing

Apple producten worden meer gehypet op Internet. En ik verwacht dat Apple daar mede verantwoordelijk voor is. Daarnaast zijn er veel bedrijven die graag een graantje mee willen pikken van die hype en gadgets maken voor Apple producten. Hierdoor krijgt Apple dus extra reclame.

Kijk op Bright dan zie je er genoeg lijkt mij.

En de mensen die een Apple inrichting hebben kunnen niet zomaar overstappen op een ander platform omdat de randapparatuur dan ook vervangen moet worden. Dus kosten technisch worden Apple liefhebbers gebonden aan Apple. Slimme strategie.

Thomas18GT, 2 jaren geleden
afbeelding van Thomas18GT

Helemaal met je eens, maar dan ga ik denken; waarom worden juist die "dingen" meer gehypet?

Waarom komen er veel meer "nieuwtjes" over Apple dan over welk ander merk ook? Er zijn gewoon veel mensen geïnteresseerd in Apple. Ik persoonlijk omdat ik vind dat ze de beste producten maken, anderen misschien een andere reden.

Artikels over bijvoorbeeld Samsung trekken gewoon veel minder bezoekers, het interesseerd minder mensen. Iedereen heeft wel een mening over de nieuwe iPad, of ze hem nou goed of slecht vinden, ze lezen het toch allemaal. Ikzelf lees bijvoorbeeld maar 1 review over de Galaxy (tab, S2, S3, Note) en misschien wel 5 van een iPad.

Maar waarom interesseerd het minder mensen? Ik denk dus dat Apple goed de interesse trekt van mensen, of je het product van Apple dan beter vind of niet geheel terzijde, door een artikel over Apple met veel hits komt er nog een artikel en nog een, dan is het zo een hype ja..

edwinveneman, 2 jaren geleden
afbeelding van edwinveneman

Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Ik run een reclamebedrijfje met iMacs als besturing en ben afhankelijk van allerlei randapparatuur. Deze functioneren ook allemaal prima in een windows-omgeving.
Ik werk nu 15 jaar met Apple en zou voor nu absoluut niet terug willen (ik zie het inderdaad als een stap terug) naar Windows.
Er zal vast een prima strategie achter de hype zitten maar ik ben vooral onder de indruk van de altijd functionerende systemen en de kinderlijk eenvoudige besturing van de OS.

Google heeft zich met Android verlaagt naar het niveau van Windows van een aantal jaren geleden (Vista); op veel devices te installeren en enorm omslachtig. Ik ben dan 1 van die Apple liefhebbers die gaat voor een goed besturingssysteem op een apparaat die daarvoor gemaakt is.

Atheistus, 2 jaren geleden
afbeelding van Atheistus

En dan hebben ze maar een hardwareplatform en dat is nog van apple zelf ook, en dan nog weten ze het te verprutsen. De upgrade naar lion was alles behalve soepel en veel applicaties werkte gewoon niet meer. Zelfs sommige websites waren niet meer te zien.

Nee, technisch gezien zijn het gewoon prutsers. Maar ja, het glimt hè.

Toon van der Struijk, 2 jaren geleden
afbeelding van Toon van der Struijk

Hahaha, hoe kleiner jouw avatar wordt, hoe meer dat appeltje waar je op zeikt op de G van Google gaat lijken.

Roy Vervenne Vervenne, 2 jaren geleden
afbeelding van Roy Vervenne Vervenne

Gmail (dat jarenlang gebruikmaakte van een ‘conversations’-format waarmee vooral nerds blij waren)

Conversations zijn super! En ik ben echt geen nerd (ok misschien een beetje) maar conversations zijn zo makkelijk. De enige functie die ik nog fatsoenlijk mis in outlook.

PDJ, 2 jaren geleden
afbeelding van PDJ

Ik hoor/lees vaker dat Android moeilijker dan iPhone OS zou zijn. Wat bedoelt men daarmee? Android kan je personliseren, is dat wat men bedoelt met moeilijker. Beide os-en werken met icoontjes waarop je moet drukken om een app te starten. In het artikel wordt verwezen naar 'type' persoon die er werkt. Dit is de normale man/vrouw, die later ook het produkt moet kopen. Vele onderzoeken hebben uitgewezen dat voornamelijk hoger opgeleidde mensen een Apple produkt hebben, dus dat is echt onzin. En ga eens vragen bij de iPhone 3G mensen hoe fijn hun toestel werkt na de update. Ieder zijn ding, gelukkig zijn er vele smaken!

Sturkenbaum, 2 jaren geleden
afbeelding van Sturkenbaum

Ik meen dat ook te maken heeft dat Apple ook een fysieke stap in zijn design heeft terwijl google voorlopig vooral een provider van services is. Met de koop van Motorola kunnen dingen wel eens veel interessanter worden.

Bert, 2 jaren geleden
afbeelding van Bert

Gadgets zijn sexy. Een reclamebureau (wat Google natuurlijk in eerste plaats is) niet.

Anne Siepel, 2 jaren geleden
afbeelding van Anne Siepel

Zoals te zien was in de docu over Steve Jobs op BBC laatst, bedenk Apple niets nieuws. Ze verbeteren het en maken het gebruiksvriendelijk voor de leek! De muis die je gebruikt, bedacht door IBM, verbeterd door Apple. Google bedenkt nieuwe dingen, vaak gebruik je Google producten in de beta versie, hoelang heeft er bij Gmail "beta" gestaan. Google zou zijn producten verder moeten ontwikkelen voordat ze het op de markt brengen!


NB: Om te kunnen reageren dien je aangemeld en ingelogd te zijn op de Bright Bunch, het gratis lidmaatschap van Bright. Je bekijkt dan de site bovendien advertentie-vrij.

Bright Bunch

inloggen aanmelden

Wie is nu Hier?

Er zijn momenteel 9 Bright Bunch leden en 153 bezoekers online.