Waarom WhatsApp moet uitkijken voor Snapchat

Waarom WhatsApp moet uitkijken voor Snapchat

05-05-2014 14:42 Laatste update: 28-04-2018 06:18

De laatste update is de grote aanval van Snapchat op Facebooks WhatsApp.

Facebook, WhatsApp en Snapchat hebben een flinke geschiedenis met elkaar. Facebook-ceo Mark Zuckerberg wilde graag naast zijn eigen Messenger nog een berichtendienst kopen, en was eerst in gesprek met Snapchat-ceo Evan Spiegel om zijn app voor 3 miljard te kopen. De 23-jarige Spiegel weigerde het aanbod voor Snapchat, dat toentertijd niet veel ouder was dan een jaar. Zuckberg sloot uiteindelijk een deal met WhatsApp voor 14 miljard euro, omdat Spiegel al maanden elk bod had afgeslagen.

Verschil

WhatsApp en Snapchat verschillen enorm van elkaar. Eerstgenoemde is een wat traditionelere berichtendienst die met name populair is in Europa. Snapchat is voornamelijk populair bij jongeren in de Verenigde Staten. De dienst draait immers om het verzenden van foto's en video's die voor een paar seconden op het beeldscherm van de ontvangen te zien zijn. Daarna zijn ze voor altijd weg. Want zeg eerlijk: al die foto's die je via WhatsApp ontvangt, kun je voor 99 procent gewoon weggooien. Als reactie kwam Instagram, dat ook van Facebook is, eind 2013 met een privéfunctie voor het versturen van foto's. Die overigens totaal flopte.

De grote update

Snapchat ruikt echter bloed na de overname door Facebook. Hoewel WhatsApp niet echt heeft geleden onder de overname - wie hier zit er nog op Telegram, bijvoorbeeld? -, heeft de berichtendienst wel een deukje opgelopen. En daarom introduceert Snapchat een échte berichtendienst, met berichten die - als de ontvanger ze heeft gelezen - weer automatisch verdwijnen. Daarmee wordt Snapchat, dat hiervoor alleen voor het verzenden van media werd gebruikt, ook een volwaardige berichtendienst. Daarnaast introduceerde Snapchat met de update ook één van de tofste chatfeatures ooit: een soort videowalkietalkiefunctie waarmee je heel snel en simpel kunt videochatten.

De nieuwe chatfunctie van Snapchat is het begin van de grote aanval op WhatsApp. Facebook mag dan zijn eigen Messenger en WhatsApp hebben en daarmee heel groot zijn, Snapchat heeft de jongeren. En dat is een uitstekende doelgroep met potentie, en een groep die Facebook juist zo hard nodig heeft. Facebook, dat ooit als studentenwebsite is gestart, is gewoonweg nooit massaal populair geweest onder jongeren. Daarom hebben ze Instagram gekocht. En daarom wilden ze Snapchat kopen.

Chatten moet leuk zijn

Een andere belangrijk voordeel dat Snapchat heeft, is de compleet andere benadering van chatten. Snapchat draait om anonimiteit, humor en snel en veel berichten, foto's en video's verzenden. De nieuwe video-walkietalkiefunctie is daar een uitstekend voorbeeld van: je bent beiden online, waarom zou je dan alleen maar kunnen typen? Je kunt toch veel beter even voor een paar seconden videochatten: dat gaat immers veel sneller en is ook nog eens leuker. WhatsApp focust zich vooral op de stabiliteit en begrijpelijkheid van de dienst. Ook introduceert WhatsApp mondjesmaat nieuwe functies. Zo komt WhatsApp in de zomer met een gehypte VoiP-dienst, dat in 2014 eigenlijk al net zo saai is als het versturen van tekstberichten.

Dat Snapchat geen hype meer is, heeft het bedrijf de afgelopen jaren laten zien. Spiegel heeft een dienst neergezet die chatten, zowel voor tekst, foto als video, gewoonweg leuk en snel maakt. Na een tijdje Snapchat te hebben gebruikt is WhatsApp maar saai, langzaam en oubollig. Net als Facebook, waar veel van mijn vrienden nooit meer te vinden zijn en hooguit iets plaatsen om hun ouders up-to-date te houden. En heel langzaam gaat WhatsApp ook die kant op: je gebruikt het omdat iedereen het gebruikt. En WhatsApp moet voorkomen dat dat de belangrijkste reden wordt waarom je de dienst gebruikt.

Lees ook

Van alle redenen waarom Facebook Whatsapp koopt is dit de belangrijkste