Waarom zien we zo weinig tatoeages in games?

Waarom zien we zo weinig tatoeages in games?

17-06-2014 15:57 Laatste update: 28-04-2018 05:47

Het antwoord is simpel: de tatoeëerder kan auteursrecht claimen.

Is het je ooit opgevallen dat sommige voetballers of basketballers in het echt onder de inktplaatjes zitten, maar daar in games volledig van gestript zijn? Gezichten worden realistischer, zelfs het zweet vliegt net als in het echt van de lijven af, maar tatoeages ontbreken. Luiheid van de ontwikkelaars, denk je misschien. Maar het is simpelweg een rechtenkwestie.

EA Sports, de ontwikkelaar die onder de vlag van Electronic Arts sportgames maakt, kijkt wel uit met het namaken van tatoeages in hun spellen. Voor je het weet hangt er een tatoeëerder aan de lijn die geld wil zijn voor zijn creatie. Wall Street Journal schreef een artikel waaruit blijkt dat dit voorkomt. Er zijn zelfs tattoo-artiesten aan te wijzen die er daadwerkelijk geld uitsleepten.

Geld voor virtuele tatoeage

Chris Escobedo bijvoorbeeld, die Carlos Condit tatoeëerde, een ster uit de Ultimate Fighting Championship. Hij klaagde in 2012 game-ontwikkelaar THQ aan, die de grote leeuw op de ribben van Condit had geïmplementeerd in hun UFC-spel. Met succes, vorig jaar kreeg hij een onbekend bedrag toegekend. "Ze nemen de tattoo over zonder de artiest te raadplegen of dat wel mag, dat maakt het illegaal", zegt Escobedo. "Ik ben hier het slachtoffer."


Tatoeëerder wilde geld zien voor deze leeuwentattoo

Er is geen wet die bepaalt wie de copyright van tatoeages bezit, maar advocaten en geleerden zeggen dat er geen reden is om aan te nemen dat tattoo-artiesten niet dezelfde rechten hebben als fotografen en andere visuele kunstenaars. Amerikaanse rechtenprofessor Aaron Perzanowski zegt dat om in aanmerking te komen van auteursrecht, er sprake moet zijn van originaliteit. Ook moet het op een tastbaar medium zijn vastgelegd, zij het canvas, film of… huid.

Mike Tyson-tattoo in The Hangover

De kwestie speelt ook in films. Bijvoorbeeld in The Hangover Part II, waarin een personage wakker wordt met dezelfde tattoo als die van Mike Tyson. Producent Warner Bros. werd aangeklaagd door de ontwerper van de tatoeage voor het schenden van auteursrecht.

De meeste tatoeëerders vinden de aanklachten overigens absurd. Randy Harris, een tattoo-artiest die meerdere NFL-spelers van inkt voorzag, vindt dat ook en ziet het heel simpel: "Als ze voor hun tattoo hebben betaald, is het hun tattoo".

Geen risico

Game-ontwikkelaars nemen echter geen risico. EA probeert atleten verklaringen te laten verzamelen, waarin tatoeëerders optekenen geen enkele rechten over de tatoeages te bezitten. Zo kan de ontwikkelaar ook niet meer worden aangeklaagd en kunnen spelers zo realistisch mogelijk, dus mét tatoeages het spel in.