Wat je tegenwoordig allemaal krijgt bij een auto met 'full options'

Wat je tegenwoordig allemaal krijgt bij een auto met 'full options'

21-08-2012 12:04 Laatste update: 28-04-2018 16:38

We kregen een full options Audi A6 Avant mee op reis. Maar wat zijn al die opties dan eigenlijk?

Toen mijn vader zijn Opel Kadett bestelde koos hij voor een LS. Met als opties een trekhaak, een 5-versnellingsbak, meegespoten spiegelbehuizing, mistlampen, een zonnedak en een set betere schokdempers achter. Je kon nog wat andere bekleding krijgen, maar dat was het in de jaren 80 wel zo ongeveer. Zaken waar je vroeger voor moest bijbetalen zijn inmiddels standaard geworden: bumpers in carosseriekleur, airbags en centrale deurvergrendeling bijvoorbeeld. Tegelijkertijd er zijn ook meer opties dan ooit waar je wel voor moet bijbetalen. Wij kregen een Audi A6 Avant mee die kaal 69.840 euro kost, maar na het toevoegen van alle opties maar liefst 127.872. We lopen de features langs.

Kaal

We beginnen met een Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S-tronic van 245 pk. De S-tronic is een gerobotiseerde versnellingsbak met twee koppelingsplaten, waardoor je het gemak van een automaat combineert met de snelheid van een Zweedse rallycoureur op speed in een andere dimensie. Quattro staat bij het merk met de vier ringen voor vierwielaandrijving.

Standaard heb je dan al de volgende speeltjes (los van voor de hand liggende zaken als wielen en achterruitverwarming): Infotainmentsysteem met 6,5 inch scherm en acht speakers. Een multifunctioneel stuurwiel met knopjes voor audio, boordcomputer en dergelijke. Audi Pre-sense: een verzameling sensoren die de veiligheid rond de auto in de gaten houden en indien nodig ingrijpen. En cruise control.

Niet te vergeten het start-stop systeem dat de motor automatisch doet af- en aanslaan bij het stoplicht. En lichtsensors die je lampen bij duisternis automatisch aanzetten.

Pro Line plus

Wat kan een mens dan nog verlangen, zul je wellicht denken. Het eerste pakketje op de A6 beantwoordt die vraag gedeeltelijk. Het heet Pro Line plus en de naam geeft dan ook geen enkel antwoord op de vraag wat je er voor terug krijgt.

Voor 8.800 euro krijg je: MMI navigatie plus. Om u wat meer keuze en minder transparantie te verschaffen kun je bij Audi kiezen tussen verschillende soorten navigatie. MMI navigatie heeft een kleiner beeldscherm (6,5 inch) ten opzichte van de plus-versie die wij hebben met 8 inch. Je krijgt er ook een 20 gb harde schijf bij cadeau voor muziek. Daarnaast krijg je een kleine touchpad om letters op te spellen.

De automatische airco heeft opeens vier zones, waardoor je als bestuurder in een frisse bries van 19 graden kunt zitten, terwijl de passagier rechtsachter je 23 graden om de neus krijgt. Parkeerhulp plus geeft je een achteruitrijcameraatje en sensoren rondom. Diefstalalarm bleek niet standaard te zijn, maar zit in dit pakket.

Lederen bekleding, met verwarmbare en elektrisch verstelbare voorstoelen hebben we nu ook en een soort gedimde sfeerverlichting in de auto. Dat klinkt onnozel, maar maakt enorm veel uit voor de beleving 's avonds. Het voelt als een vijfsterrenhotel. Dan hebben we nog wat upgrades aan de koplampen gekregen, waardoor de lichtbundel zich vanzelf aan de wegsituatie aanpast en meer van dat soort gekkigheid.

De Audi music interface kun je ook krijgen met usb-aansluiting. Blijkt niet op je kale A6 van 70 duizend euro te zitten, in de Pro Line plus wel. Verder trekken de deuren zich vanzelf dicht als je niet hard genoeg gegooid hebt en kun je de autosleutel in je handtas laten zitten bij het openen en sluiten van de deuren.

Opties

Wie denkt dat de optielijst dan uitgeput is of het zelf simpelweg niet meer kan bijbenen raakt teleurgesteld: er is nog meer. Op onze full options auto hebben we bijvoorbeeld een panoramadak (2.335) en het blitse 'virtual pedal plus'. Dat is geen virtueel gaspedaal, maar een virtueel pedaal onder de achterklep waarmee je door met je voet te zwaaien de klep open kunt doen. Het kost je tweeduizend euro om nooit meer een boodschappenkrat op de grond te hoeven zetten.

Ook de audio heeft een kleine upgrade gehad. In plaats van de standaard set of de Bose-rotzooi zit er een Bang & Olufsen set in met een paar tweeters die na het starten majestueus uit het dashboard omhoog komen. Dat kost je een Volkswagen Up! (9.033), maar die klinkt dan ook echt stukken minder.

De head-up display geeft snelheid, cruise control instelling en en snelheidslimieten weer (2.077). Prijzig, maar een hele fijne extra.

Om onduidelijke redenen zit er ook een bedieningshoorn voor de telefoon in de auto. Je betaalt 2.175 om weer de kans te hebben een boete te krijgen voor niet handsfree bellen in een auto waarin je handsfree kunt bellen.

Dvd-cd-wisselaartje kost 369 euro. Voor mensen die nog nooit een usb-stick gezien hebben.

Dan hebben we een aardig stukje eikenhout in het dashboard liggen (1.460) en kunnen we aan allerlei ingenieuze bondage doen met het vastzetsysteem en bagageruimtepakket (samen 382).

Tussen de klokken kunnen we nachtzichtassistent te voorschijn toveren. Die geeft een infrarood beeld van de weg en licht personen geel of rood uit, afhankelijk van hun intentie om voor de auto te lopen of op de stoep te blijven. Extreem handige feature in slecht verlichte tippelzones of voor mensen die van jagen houden en daarbij hun auto niet uit willen komen. Prijs: 3.011 euro.

Onze stoelen schijnen ook nog extra comfort te geven voor 3.342 en voor 2.335 extra masseren ze ons en zijn ze geventileerd. Dat is een dijk van een optie. Los van het feit dat het een eng idee is dat ze een klein Thais vrouwtje in beide voorstoelen hebben geïntegreerd, is het heerlijk om op een lange rit een beetje in de rug geduwd en gerold te worden. Geventileerde stoelen moeten echt standaard worden. Op de hoogste stand hoor je het ventilatortje blazen. Beetje jammer. Maar op stand 1 of 2 heb je geen plakkerige rug én geen herrie.

We hebben ook adaptive air suspension. Nu moet ik toegeven dat ik nog nooit een A6 gereden heb zonder air suspension, maar van horen zeggen weet ik dat het verschil enorm is: 1.581 euro.

De standaard velgjes van 17" waren te min en dus is er 3.614 tegen een paar 20" gepolijste wielen aangesmeten. De led-koplampen (2.349) en elektrisch inklapbare, automatisch dimmende buitenspiegels maken het lijstje af (737).

Nog een paar opties

Voor 127.872 euro heb je dan een aardig complete A6. Maar er zijn nog een paar speeltjes die we missen. Los van alle Audi Exclusive zeldzame houtsoorten inleg en uitstervende diersoorten-leer (niet echt hoor, echt niet), kunnen we nog een paar opties kiezen. Een ingebouwde afstandsbediening voor de garagedeur of het hek voor ons landgoed. Een track & trace systeem om met de Polo van de vrouw naar het voormalig Oostblok te rijden om je auto weer terug te halen.

Stoelverwarming achter kunnen we ook nog toevoegen. De coolste feature die ontbreekt is de interieurvoorverwarming en -ventilatie. De sleutel heeft dan een display. Daarop kun je de temperatuur instellen die je graag wilt hebben als je over een kwartiertje weg zal rijden. TV-ontvangst ontbreekt ook nog, net als de rear seat entertainment. Twee videoschermpjes zijn optioneel. Uitputtend! Maar waar is mijn trekhaak?