Wat we googleden in 2013

Wat we googleden in 2013

17-12-2013 18:45 Laatste update: 28-04-2018 08:22

Google heeft zijn jaarlijkse Zeitgeist uitgebracht. Dit jaar scoren Paul Walker en het Koningslied hoog in de zoektrends.

Het is lijstjestijd en Google doet zoals ieder jaar weer braaf mee. In verschillende categorieën heeft de Google de meest populaire of snelst stijgende zoekopdrachten op een rijtje gezet. Google noemt het Zeitgeist; hoe wij googlen zegt iets over ons en waar we ons in 2013 mee bezig hielden.

De meest gezochte termen in Nederland zijn hetzelfde als vorig jaar, met Facebook op 1, Marktplaats op 2 en YouTube op 3. Interessanter zijn daarom de trends van dit jaar. In Nederland waren dit de vijf snelst stijgende zoekopdrachten van 2013:
1. Paul Walker
2. Koningslied
3. Outlook
4. GTA 5
5. Netflix

We zijn volgens Google meer gaan zoeken naar technologie. We zochten naar Outlook, Netflix, iOS 7, iPhone 5 en Samsung Galaxy S4. Waar we vorig jaar nog echte 'wat is...?'-zoekers waren, zijn we dit jaar ontpopt als 'hoe werkt...?'-zoekers. Zo wilden we voornamelijk weten hoe Tinder, Netflix, Snapchat en Path werken.

Wereldwijd werd Nelson Mandela het meest gegoogeld. Hij was eveneens de meest gegooglede persoon, gevolgd door de overleden Fast & The Furious-acteur Paul Walker, Pakistaanse kinderrechtenactiviste Malala Yousafzai, James Gandolfini en Miley Cyrus.

Op de Zeitgeist-pagina van Google zijn nog veel meer lijstjes te vinden. Traditioneel maakte Google dit jaar ook weer een prachtig filmpje van het (bijna) afgelopen jaar.