Weer ophef over Buma-tarieven voor embedden

Weer ophef over Buma-tarieven voor embedden

18-01-2013 15:03 Laatste update: 28-04-2018 14:03

Buma/Stemra stuurde een muziekblog een rekening voor embedden van onder meer YouTube-filmpjes.

Net als in 2009 is vrijdag weer ophef ontstaan over de tarieven die Buma/Stemra in rekening brengt aan zogenaamde commerciële sites. De kleine muziekblog Kicking the Habit kreeg een brief met de vraag te betalen voor embedden van muziek, waaronder YouTube-filmpjes of Soundcloud-liedjes. Het maakt niet uit dat Google en muziekdiensten zelf al betalen aan Buma/Stemra, embedden ziet de organisatie als een nieuwe vorm van openbaarmaking. Sites die geld verdienen en ergens iets embedden met muziek erin moeten betalen, stelt Buma-woordvoerder Bas Erlings: “Embedden is een nieuwe openbaarmaking waarvoor moet worden betaald, ook al staat het op YouTube.”

Een blog als Kicking the Habit valt daar ook onder, omdat er advertenties op staan. De bloggers kregen deze week een brief van Buma in huis en stuurden hem verontwaardigd door naar VPRO 3voor12. Peter Boorsma, een van de bloggers van Kicking the Habit: “We zijn geen bedrijf, we maken deze site met een paar muziekfanaten. We maken met de blog een beetje inkomsten en betalen daar de hosting van of geven vrijwilligers een keer een fles whisky.” Hij wil componisten en tekstschrijvers best vergoeden, maar vindt dat er 'een redelijke discussie' over de tarieven moet zijn.

Boorsma zegt niet zomaar te willen betalen: “Ik zou er wel een rechtszaak over willen voeren, maar daar hebben we geen geld voor. Buma/Stemra zou op een normale manier het gesprek aan moeten gaan over de tarieven. Nu krijgen wij als bijna de enige site zo’n brief. Andere muzieksites hebben dit niet gehad.” Een probleem bij het vaststellen van de vergoeding voor embedden is dat lastig is aan te tonen hoe vaak op een video ook daadwerkelijk op Play is geklikt. Anders is er immers helemaal geen sprake van openbaarmaking. Voor Youtube-filmpjes heeft Google die gegevens per site, maar die deelt ze niet met de sites die embedden, wel met artiesten.

Google heeft met Buma/Stemra sinds eind 2009 een deal over vergoedingen voor muziek op YouTube. Daarbij werd destijds in het persbericht gemeld dat die overeenkomst ‘met inbegrip van embedded video’s’. Dat betekent volgens Buma/Stemra echter niet dat sites die embedden niet alsnog moeten betalen. In feite krijgen rechthebbenden dubbel betaald, maar zo zou dat juridisch zo geregeld zijn.

Volgens de Buma-tarieven betalen sites met 'een muziekgerelateerde omzet van minder dan 6500 euro' per stream 130 euro (tot 40 duizend keer beluisterd), of 260 euro (80 duizend plays) of 650 (200 duizend plays). Voor downloads van muziek is het tarief vanaf 130 euro per 2166 downloads. Bij sites die met muziek meer dan 6500 euro omzet maken liggen de tarieven hoger. Dan rekent Buma voor muziek 10 procent van de omzet, plus 0,0033 euro per stream of 0,06 euro per download.

Volgens Erlings schakelt Buma een speciaal bureau in dat technisch onderzoekt hoeveel embedded muziek er op commerciële sites staat. Sitebeheerders moeten zelf opgeven hoeveel omzet ze in totaal maken, maar de controle is niet duidelijk. Erlings: "We doen onderzoek als we de opgave niet vertrouwen."