Weinig betalen voor reclamevrije tv

Weinig betalen voor reclamevrije tv

13-09-2010 09:05 Laatste update: 29-04-2018 03:29

De helft van de Nederlanders die zich stoort aan tv-reclames wil niet betalen om er vanaf te komen.



De mening van de Nederlandse tv-kijker over commercials is verdeeld. De helft vindt de reclames echt hinderlijk. Maar die groep heeft nauwelijks iets over voor reclamevrij kijken: 33 procent wil daarvoor niet meer dan 2 euro per maand betalen, 14 procent niet meer dan 5 euro en 6 procent maximaal 10 euro per maand. Dat blijkt uit een onderzoek onder Nederlanders in opdracht van Intel.

Ruim de helft van de Nederlandse kijkers vindt dat er een overaanbod is aan kanalen en 9 van de 10 kijkers stemt maar af op een paar dezelfde kanalen. Bijna de helft van de kijkers heeft behoefte aan een service met programma-aanbevelingen op basis van eerdere kijkvoorkeuren. Alleen van de meeste 45-plussers (bijna twee derde) hoeft deze vorm van 'smart-tv' niet zo nodig.

Bijna de helft (46 procent) van de groep 18 tot 34-jarigen wil overal en altijd tv kunnen kijken, vooral op de laptop. Onder 55-plussers wil maar 20 procent dat. Iets minder dan eenderde van de Nederlanders kijkt wel eens op een of andere manier televisieprogramma's via zijn mobieltje. Praten over tv-programma's gaat vooral via telefoon (30%). Daarna volgen e-mail (17%), MSN (15%), sociale netwerken (8%) en Twitter (3%).