Whatever Obama did, do the opposite

Whatever Obama did, do the opposite

04-06-2009 11:50 Laatste update: 29-04-2018 10:41

Karlijn van den Berg

PVV de grootste partij bij de Europese Verkiezingen vandaag? Ze halen 0 zetels als we de socialemediapeiling volgen.

Waar de Nederlandse politicus zich bij de vorige Tweede Kamerverkiezingen massaal op Hyves begaf (er was destijds een ware strijd tussen Bos en Balkenende om het meeste aantal vriendjes), lijken alle lijsttrekkers vooral nu iets met Twitter te willen. Alle lijsttrekkers, behalve PVV-er Madlener, hebben een Twitter account. En ook mensen lager op de lijst tweeten vrolijk mee. Echt actief zijn ze niet, CDA’er Wim van de Camp gaat aan kop met 848 updates, SP-er Dennis de Jong heeft er 9. De 9 grootste partijen hebben samen 5.305 volgers. Als we nagaan hoeveel leden bepaalde partijen hebben, dan vraag je je af of deze groep volgers niet gewoon bestaat uit het actieve kader van die politieke partijen. Daarnaast worden de lijsttrekkers vast ook goed gevolgd door journalisten, die tegenwoordig maar al te graag over twitterende politici schrijven.

Waar Obama geroemd werd om zijn sociale media strategie en dat hem ook een groot deel van zijn winst opleverde, is de vraag wat al dat getwitter de Europese Lijsttrekkers oplevert. Bij de Amerikaanse verkiezingen maakte ik een eerste socialemediapeiling waaruit bleek dat de resultaten (views, vriendjes, activiteit) in onder andere YouTube, Facebook, Twitter en blogs een goede voorspeller was van de uitslag. De socialemediapeiling voor deze verkiezingen geeft echter heel ander beeld.

Op basis van resultaten in Hyves, Twitter en YouTube, komt het CDA als grootste partij naar boven. GroenLinks en D66 komen beiden met 5 zetels als winnaars uit de bus, iets wat bij de Twitterpoll van vandaag ook te zien is. De PVV krijgt 0 zetels, als we het afmeten aan resultaten in sociale media. Madlener en de PVV zijn gewoonweg niet actief. Geen Twitter, geen YouTube en slechts 4 vriendjes op Hyves. Partij voor de Dieren komt ook verrassend naar boven met 3 zetels (de RTL Nieuws peiling geeft ze 0).

SP Lijsttrekker Dennis de Jong (@EuroDennis) geeft mooi weer hoe politici nog worstelen met Twitter. Zijn update op 28 mei: 'Ik heb het zo druk met de campagne dat ik niet aan twitteren toekom. Gelukkig heb ik weer alle tijd als ik in het EP in Brussel zit.'Kennelijk ziet hij Twitteren niet als campagnevoeren, en geeft hij in dezelfde zin aan dat je blijkbaar als Europarlementariër alle tijd van de wereld hebt. Ai, zijn campagneteam heeft zijn Twitter niet echt in de smiezen.

Bij andere lijsttrekkers zit het campagneteam er wel lekker bovenop. Zo goed, dat je je soms afvraagt of de lijsttrekkers zelf nog wel iets hebben getweet. Het zijn vooral mededelingen over de agenda van de lijsttrekkers met heel af en toe een reply. Interessant was ook om het eerste echte Twitterdebat te volgen. Judith Sargentini van GroenLinks was best wel enthousiast ('Ik ben heel fanatiek, 750 leden!'), maar uit haar reactie blijkt dat veel lijsttrekkers het maar wat moeilijk vonden.

Dat de Europese Verkiezingen niet de meest spannende verkiezingen zijn, dat is wel duidelijk. Maar het is wel treurig om te zien hoeveel verloren energie partijen steken in rammelende twitteraccounts en Hyves-accounts zonder vriendjes. Allemaal hebben ze goed gekeken naar hoe Obama het deed, om vervolgens massaal ook op hun site te zetten dat ze 'everywhere' te bereiken zijn. Staat natuurlijk ook hip en heel 2.0, met al die icoontjes. Met campagneteams van rond de 10/12 man (veelal stagiaires) is het de vraag of ze hun energie in de juiste dingen steken. Want als je kijkt naar de kwaliteit van de filmpjes die op YouTube worden gezet, dan hadden ze misschien beter daar iets meer tijd in kunnen steken.

Sociale media is niet hetzelfde als in een achterafzaaltje je verhaal doen. Dat betekent dagelijks contact met kiezers en vooral reageren op hun vragen. En het lijkt alsof een groot aantal lijsttrekkers daar niet zo handig mee is. Zolang deze media gebruikt worden als het zoveelste kanaal om te zenden, dan kun je ze misschien beter niet gebruiken. De overheid en haar politici willen allemaal heel graag 2.0 zijn, maar realiseren zich niet dat dat behoorlijk veel van je tijd vraagt (Dennis de Jong heeft er gelukkig straks alle tijd voor).

Obama is en blijft een prachtig voorbeeld, en er worden inmiddels boeken volgeschreven over hoe de ideale campagne eruit zou moeten zien naar voorbeeld van Obama. Maar in veel van deze berichtgeving mist het advies om vooral ook heel veel dingen níet te doen. Of dat je vooral de basis eerst goed moet hebben (zoals zorgen dat jij en niet je concurrent met een Adwords advertentie bij jouw naam staat).

De PVV handelt in sociale media zoals ze doet in de debatten: anderen laten praten, het liefste over hen. Volgens de socialemediapeiling hebben ze geen aanhang en dus geen stemmen, maar hoogstwaarschijnlijk zal de echte uitslag vanavond heel anders uitpakken. Wat denk jij dat het wordt? Zet hieronder jouw verwachting neer!