WhatsApp blijft voor 'altijd' reclamevrij

WhatsApp blijft voor 'altijd' reclamevrij

20-01-2014 16:16 Laatste update: 28-04-2018 07:51

Chatten met reclames tussendoor? No way, zegt de baas van WhatsApp.

De populaire chatapp gaat 'nooit' advertenties via zijn apps tonen, belooft WhatsApp-ceo Jan Koum op een conferentie in München. Momenteel verwerkt het bedrijf met maar 50 werknemers meer dan 50 miljard berichten per dag. Er zijn 430 miljoen gebruikers die de app maandelijks opstarten. Ondanks de toenemende concurrentie van onder andere Line en Snapchat blijft WhatsApp dus groeien, zowel qua berichten als qua gebruikersgroep.

Koum gaat geen nieuwe features toevoegen om de concurrentie tegen te gaan. "We vinden focus het belangrijkste, niet dat je foto's kunt versturen die later weer verdwijnen", aldus Koum, die Snapchat op de hak neemt. Snapchat is de afgelopen maanden enorm gegroeid en staat in de belangstelling van zowel Facebook als Google. Laatstgenoemde zou 4 miljard dollar voor de chat-app willen betalen, maar de 23-jarige Snapchat-ceo Even Spiegel heeft het bod afgeslagen.

WhatsApp blijft zich richten op de chatfuncties van de app. "Het versturen en ontvangen van berichten is het belangrijkste. Als mensen een game willen spelen, zijn daar veel meer opties voor" antwoordt Koum op de vraag of WhatsApp ook spelletjes gaat ondersteunen.

Ook advertenties zullen nooit aan de apps van WhatsApp worden toegevoegd. De dienst verdient op dit moment geld door de betaalde abonnementen die een half jaar geleden zijn geïntroduceerd. Koum: "We verdienen geld, maar dat is niet het belangrijkste. Ooit gaan we nog een keer kijken naar onze financiën, maar vandaag is het belangrijker dat WhatsApp werkt en blijft werken."

Lees ook:

Whatsapp krijgt een walkietalkie-functie. Over.

Whatsapp komt met abonnementen