Zelfrijdende auto's vaker betrokken bij ongelukken

Zelfrijdende auto's vaker betrokken bij ongelukken

30-10-2015 09:33 Laatste update: 27-04-2018 19:59

Zelfrijdende auto's zijn vaker betrokken bij ongelukken dan auto's met menselijke bestuurders. Maar dat betekent niet dat ze onveiliger zijn.

Onderzoekers van de Universiteit van Michigan analyseerden ongevallenstatistieken van de zelfrijdende auto's van Google, Delphi en Audi van 2012 tot en met september 2015. Ze werden vergeleken met die van auto's bestuurd door mensen. Voor iedere miljoen mijl (1,6 miljoen km) waren 9,1 zelfrijdende auto's betrokken bij een ongeval. Voor menselijk bestuurde auto's was dat minder dan de helft, namelijk 4.1.

Ook het opgelopen letsel van de passagiers in de zelfrijdende auto lag beduidend hoger. 3,29 mensen raakten gewond per miljoen gereden mijlen tegenover 1,02 mensen in menselijke bestuurde auto's.

Conclusie? Die mag je niet trekken

Je zou kunnen concluderen dat zelfrijdende auto's gevaarlijker zijn, maar volgens de onderzoekers mag je die conclusie niet trekken. In de 11 ongelukken die plaatsvonden (allemaal Google-auto's), lag de fout geen enkele keer bij de zelfrijdende auto. Telkens was de menselijke bestuurder de schuldige.

Bovendien zijn er geen doden gevallen, was het letsel beperkt en zijn er geen ernstige, frontale botsingen geweest, aldus de onderzoekers. Dat het allemaal Google-auto's betrof, is ook niet verwonderlijk want Google heeft van alle ontwikkelaars van zelfrijdende auto's de meeste kilometers gereden.

Vervolgens mag je het tijdsbestek van het onderzoek ook nog eens in context plaatsen. De ontwikkeling van de zelfrijdende auto op de openbare weg is nauwelijks vijf jaar oud. In augustus 2012 meldde Google dat het net zijn eerste half miljoen kilometer met zijn zelfrijdende auto op de openbare weg had afgelegd. Met andere woorden: de techniek is zich nu in een razend tempo aan het ontwikkelen en is nu al niet meer vergelijkbaar met die van 2012.

Tesla

Sinds kort biedt Tesla in zijn Model S ook een autopilot-functie. Hoewel die niet is bedoeld om te gebruiken met de handen van het stuur, wemelt het van de video's waarin bestuurders dat wél doen en waar het bijna mis gaat. Dat zou wel eens de grote les kunnen zijn voor de autofabrikanten. Je kunt mensen niet vertrouwen dus moet je geen halve autonome auto's maken, maar volledige zelfstandig sturende auto's waarbij de mens niet meer kan ingrijpen. Dat betekent dat we iets langer zouden moet wachten op de zelfrijdende auto.

In de volgende uitzending van Bright TV (vanaf maandagavond) testen we zelf de autopilot-functie van Tesla.