Zet jezelf in de etalage: solliciteren van achter een raam

Zet jezelf in de etalage: solliciteren van achter een raam

14-05-2013 12:16 Laatste update: 28-04-2018 11:59

Dewi Pinatih

Amsterdamse wallen als inspiratie voor Deense werkloze academici.

Dat het moeilijk is om op te vallen tussen honderden andere sollicitatiebrieven is iets wat veel werkzoekenden weten. Op verschillende designblogs komen regelmatig vernuftige CV’s voorbij, vormgegeven als bordspel of melkpak door grafisch ontwerpers op zoek naar een nieuwe klus. Maar wat als je advocaat of belastingadviseur bent? Hoe spring je eruit tussen een zee van andere net zo hoog opgeleide en capabele concurrenten?

De Deense vakbond voor advocaten, bedrijfseconomen en sociaal wetenschappers DJOEF dringt er bij hun leden op aan een agressieve houding aan te nemen bij het solliciteren en initieerde een project waarbij werkzoekenden zich letterlijk in de etalage zetten.

Een bureau achter een raam met daarop de tekst ‘Ik ben te slim om hier te zitten’ en ‘Hier zit een beschikbare academicus’ en een grote pijl naar de persoon op de bureaustoel trekken een hoop aandacht in een zakendistrict in Kopenhagen. Volgens creatief bureau Reputation, dat het project bedacht en de etalage aanbiedt, houden werkgevers wel van een go-getter. Achter het raam hangt een QR-code die leidt naar een presentatiefilmpje van de werkzoekende en zijn of haar Linked-In profiel. Even binnenlopen voor een praatje kan natuurlijk ook.

Een politiek wetenschapper die plaatsnam in het raam vertelde aan The Wall Street Journal dat hij zich voelde ‘als een aap in een kooi’. Toch lijkt de stunt te werken: drie mensen die zichzelf in de etalage zetten, waaronder een econoom en een voormalig CEO, vonden binnen een paar dagen een baan, en het project is verlengd vanwege de grote belangstelling van job hunters die wel eens wat anders willen proberen dan het schrijven van een brief.