Zitten we te wachten op verzamelpagina sociale netwerken?

Zitten we te wachten op verzamelpagina sociale netwerken?

12-01-2011 08:53 Laatste update: 29-04-2018 01:56

Sociale-netwerksites waarop je je sociale netwerken verzamelt: zitten we daar echt op te wachten? AOL denkt van wel.

Het is ongetwijfeld een vraag die de oprichter van menige startup 's nachts wakker houdt: wanneer moet ik mijn aandelen verkopen? Je wilt niet te vroeg zijn omdat je met de verkoop van (een deel van) je belang in het bedrijf ook (een deel van) de zeggenschap opgeeft. Maar te laat verkopen, kan ook slecht uitpakken: bijvoorbeeld omdat je dan onvoldoende kapitaal hebt om de boel draaiende te houden of omdat je dienst na verloop van tijd minder populair en dus minder waard wordt.

De oprichters van About.me hoeven zich daarover in ieder geval geen zorgen meer te maken. Vier dagen na de publieke lancering werd de dienst die je netwerken (Twitter, Facebook, Flickr, LinkedIn et cetera) verzamelt op een persoonlijk profiel, overgenomen door AOL. De dienst had op het moment van de overname 400.000 gebruikers en is inmiddels gegroeid naar een half miljoen.

Vanwaar de snelle overname? Vooral om de belangrijkste concurrent, Flavors.me, een hak te zetten. Flavors.me, dat al voor About.me in de lucht was, biedt een vrijwel identieke dienst en heeft evenveel gebruikers. Maar Flavors.me heeft geen grote partij à la AOL achter zich staan. En AOL zal nu juist helpen om About.me op te stoten in de vaart der volkeren, zo verwacht één van de oprichters van About.me, Tim Young.

Young hoopt dat About.me kan meeliften op de gebruikersbase die AOL heeft. Mocht dat lukken, dan kan About.me een gevoelige tik uitdelen aan Flavors.me. Bij netwerkdiensten speelt het aantal (actieve) gebruikers immers bijna altijd een doorslaggevende rol in het uiteindelijke succes (leuk hoor, dat Jaiku, maar de rest van de wereld zit op Twitter).

Maar dan moet AOL er natuurlijk wel voor gaan zorgen dat About.me inderdaad meer gebruikers weet te trekken dan Flavors.me. En Flavors-oprichter Jonathan Marcus twijfelt er sterk aan of dat gaat lukken. 'Als ze door Google waren overgenomen, zouden we ons echt zorgen gaan maken. Maar ik zie niet hoe ze kunnen profiteren van een samenwerking met AOL', verklaart hij tegenover Fast Company. Door de overname door AOL kan Flavors.me bovendien de rol van de underdog spelen die het opneemt tegen het grote en toch al niet zo populaire AOL.

Volgens Fast Company kan uiteindelijk maar één van de twee diensten winnen. Maar volgens mij is er nog een alternatieve uitkomst: geen van beide netwerken wint. Want zijn Flavors.me en About.me wel interessant genoeg om regelmatig (wekelijks, dagelijks) terug te keren? Zijn de profielen – niet veel meer dan een visitekaartje met wat links naar andere netwerken – de moeite van het aanmaken waard? Zitten we echt te wachten op nóg een sociaal netwerk?

Zeker nu sociale netwerken meer en meer toelaten om ook feeds van elders te laten binnenlopen op je profielpagina – naar mijn bescheiden mening overigens een zwaar irritante ontwikkeling: ik hoef je tweets niet ook nog eens op Facebook en LinkedIn te zien – neemt de noodzaak om nog weer een aparte pagina te openen af. Zelfs als je op dat profiel op den duur allerlei kekke statistieken kunt zien.

Ik ben in ieder geval nog niet overtuigd, maar laat het vooral in de reacties weten als ik er helemaal naast zit.