Zweedse YouTuber harkt 6,7 miljoen euro binnen met gamen

Zweedse YouTuber harkt 6,7 miljoen euro binnen met gamen

08-07-2015 11:36 Laatste update: 27-04-2018 23:05

De Zweedse YouTube-ster Felix Kjellbergs (beter bekend als PewDiePie) heeft vorig jaar 6,7 miljoen verdiend met zijn game-video's.

De winst voor belastingen van PewDiePie's bedrijf kwam vorig jaar uit op 63 miljoen kronen, oftewel 6,7 miljoen euro. De omzet verdubbelde in het afgelopen jaar, bericht Expressen. Niet slecht voor het regelmatig online slingeren van wat game-video's.

PewDiePie, die zichzelf filmt terwijl hij zit te gamen, begon in 2010 met zijn eigen YouTube-kanaal. In 2012 was hij al goed voor een miljoen abonnees. Inmiddels heeft de 25-jarige gamer 37 miljoen fans (het zogeheten 'bro army') op YouTube. Zijn kanaal heeft 9 miljard views gegenereerd.

Behalve met advertenties bij zijn YouTube-video's verdient PewDiePie geld met de verkoop van merchandise. In zijn webshop kun je onder meer zonnebrillen (20 dollar) en Bro Army T-shirts (vanaf 26 dollar) aanschaffen.

Haters gonna hate

Het nieuws over het enorme commerciële succes van PewDiePie leidde nogal tot wat ophef. Zo zeer zelfs dat de gamer zich genoodzaakt voelde om in een video te reageren. "Ik heb het onderwerp geld altijd vermeden in de vijf jaar dat ik video's maak, omdat ik vind dat het niemand wat aangaat", zegt hij.

"Veel mensen waren erg, erg boos. Ze vonden het oneerlijk. Ze denken dat ik hier de hele dag op mijn reet zit en naar mijn scherm schreeuw. Dat klopt. Maar er zit nog veel meer aan vast. Nouja... Haters gonna hate, right?"

Op het moment van schrijven is de 'Let's talk about money'-video van PewDiePie 1,6 miljoen keer bekeken.