Zweten is weten

Zweten is weten

18-09-2013 11:26 Laatste update: 28-04-2018 09:55

Sensitive Cosmetics leert je in felle kleuren over de toestand van je gezondheid.

Dit meisje heeft last van zinktekort en zou baat hebben bij wat meer zuivelproducten. Er zijn ongetwijfeld allerlei gezondheidsleren die van buitenaf aan een mens kunnen zien wat er scheelt. Sensitive Cosmetics, het afstudeerproject van Paulien Routs aan ArtEZ Fashion Strategy, doet dat op basis van chemische tests van je zweet.

Sensitive Cosmetics visualiseert je gezondheid op basis van extractie van zweet. Uit een sjieke pot smeer je een lik crème op je huid. Het zweet dat op je ingesmeerde huid ontstaat, kleurt vervolgens in angstaanjagend duidelijke kleuren. Zoals bij de dame in het filmpje. Op haar rug verschijnt een grasgroene slang. In het bijgeleverd boekje kun je de kleur opzoeken. In haar geval wordt via haar zweet een zink- en zuiveltekort gemeten. Zonder onder het mes of met plas in een potje naar het ziekenhuis te hoeven.

Is dit de medische toekomst? In haar thesis en complete afstudeerproject getiteld Future skins | New identities refereert Paulien Routs aan de thuisonderzoekers in de Quantified Self: "Door technologie en mode te combineren zoals bijvoorbeeld Nike+ heel goed doet, verandert de relatie met onze apparaten. In plaats van dat wij onze computers gebruiken om te communiceren en informatie te verkrijgen gaan computers óns gebruiken om te communiceren en informatie te verkrijgen. Zo kan mode ons lichaam tot interface maken."

Inspiratie vindt ze in body architect Lucy McRae, digital designer Daan Roosegaarde, trendforecaster Lidewij Edelkoort en schrijver Kevin Kelly. Opvallend is dat drie van die vier in Nederland wonen of werken. "Maar mijn inspiratie komt vooral het dagelijks leven. Wat er verandert in de maatschappij, technische vooruitgang, nieuwe ideeën die ontstaan, hypes in populaire cultuur en hoe daar op gereageerd wordt."

Eén van de leukste reacties die ze tijdens haar afstudeerpresentatie kreeg, was dat ze eigenlijk meer een ontwerper dan een trendonderzoeker is. "Dit is precies hoe ik me wil onderscheiden van de gevestigde generatie trendonderzoekers. Ik werk graag naar een eindresultaat in de vorm van een prototype product toe, ik wil niet alleen een verhaal vertellen over mijn toekomstvisie, ik wil een actieve rol hebben als onderzoeker, niet alleen vertellen maar ook creeëren."

Die strategie blijkt succesvol. Routs kreeg vorige week een TWOTY (Trend Watcher Of The Year) award voor upcoming talent of the year. Ook is door Het Nieuwe Instituut gekozen tot een van de HOT100 e-cultuurtalentenvan dit jaar. Tijdens TodaysArt in Den Haag op 27 en 28 september onderscheidt Het Nieuwe Instituut deze HOT100 in een expo.