40 :: Waarskeburt?

40 :: Waarskeburt?

10-06-2011 11:17 Laatste update: 28-04-2018 23:21

De Whatser-app houdt je favoriete plekken in de stad bij, maar zonder dat je overal met je mobieltje moet inchecken. 

Wat doen jullie anders dan Foursquare, Facebook Places, Google Latitude en Feest.je?
Die sites zijn vooral bedoeld om je vrienden te laten weten: ik ben nu hier. Whatser is gericht op aanbevelingen van plekken om naar toe te gaan. Andere diensten werken allemaal met mobiel inchecken op de plek waar je bent. Dat hebben wij niet nodig. Suggesties voor plekken wil je meestal weten voordat je de deur uit gaat. Doel van Whatser is dat je offline plezier beleeft. We hebben nu enkele tienduizenden gebruikers. Het begint op gang te komen.

Waarom zie je niets in check-ins?
De locatiegegevens die het oplevert zijn helemaal niet nodig voor onze aanbevelingen. Je favoriete plekken kan je ook onthouden en ze op elk moment invoeren. Veel gebruikers hebben helemaal geen zin om overal waar ze komen in te moeten checken. Met name vrouwen willen juist niet altijd delen waar ze precies zijn. Dat inchecken is ook een vrij asociale bezigheid. Je moet als je uitgaat met vrienden niet steeds met je mobieltje bezig zijn. Spelmechanismes zoals batches verdienen met je incheckgedrag vinden we ook maar bullshit.

Wat bieden jullie winkels en andere plekken?
Ze kunnen hun vaste klanten of bezoekers op Whatser in updates van 120 tekens op de hoogte houden. Dat gebeurt via pushnotificaties. Denk aan een kledingzaak die meldt dat een nieuwe collectie is aangekomen of een kroeg die vertelt wanneer er een jazzbandje speelt. Het gaat ons om dat soort informatie die nu niet altijd openbaar is. Vroeger was ik dj en moest ik alle platenwinkels langsfietsen om alle nieuwe platen te zien. Het zou mooi zijn van dat soort zaken updates te krijgen. Op Twitter zakken deze berichten snel weg. Voor het sturen van Whatser-updates betalen mkb'ers 8,33 euro, voor grote merken is er een uitgebreider pakket. We richten ons naast horeca ook op allerlei speciale winkels en kunstgaleries. Al 300 plekken hebben zich aangesloten.

Hebben jullie ook een manier om kortingen aan te bieden zoals Groupon?
We ondersteunen kortingen niet specifiek, maar winkels kunnen natuurlijk berichtjes uitsturen over acties. Zo stuurde een Amsterdamse ijssalon op Moederdag via ons een bericht over een gratis tweede ijsje. Ik heb zeven jaar een crossfietswinkel gehad. Korting geven doe je alleen als je je voorraad niet goed kan verkopen. Sites als Groupon zijn als een soort faillissementverkoop en geen manier om op lange termijn klanten te binden. We richten ons op zaken die hun klantengroep organisch willen laten groeien. Denk aan je kapper. Hij wil vooral zijn vaste klanten enthousiast houden en dat ze hem aanbevelen aan vrienden.

Privacy is een heikel punt rond locatie-apps. Hoe zit dat bij jullie?
We slaan geen locatiegegevens op en verkopen gegevens niet aan anderen. We gebruiken de gegevens niet voor een ander doel dan het dagelijks leven leuker te maken.

Richten jullie je alleen op Nederland?
We willen een grote Europese speler worden. Binnenkort krijgen we ook voet aan de grond in Berlijn en Stockholm. Daar proberen we winkels en merken aan ons te binden. Zij worden zo een soort ambassadeurs van Whatser. Ook de bekende reisgids Rough Guide is op de app actief. En Bugaboo gaat via Whatser locaties aanbevelen die niet kindonvriendelijk zijn.

Wat valt er nog aan Whatser te verbeteren?
Onze apps voor iPhone, Android en Blackberry moeten nog sneller werken. Gebruikers kunnen binnenkort ook aparte lijstjes met plekken samenstellen en die delen. Verder willen we het erg simpel houden.

Onze Bright Spots zijn ook via een feed in Whatser te volgen.