8 procent Nederlanders wil tv-abonnement opzeggen, en jij?

8 procent Nederlanders wil tv-abonnement opzeggen, en jij?

22-09-2015 11:29 Laatste update: 27-04-2018 21:01

Gaan we nu ook in Nederland eindelijk ons tv-abonnement de deur uitdoen?

In de Verenigde Staten is het al zover. Daar hebben miljoenen zogeheten 'cord cutters' (kabelknippers) besloten om hun, vaak dure televisie-abonnement op te zeggen. Zij hebben genoeg aan een internetabonnement, eventueel aangevuld met videodiensten als Netflix, Hulu en HBO Go.

In Nederland gebeurt het nog maar mondjesmaat dat consumenten hun tv-aansluiting vaarwel zeggen. Het totale aantal tv-abonnementen daalde volgens een inventarisatie van de Autoriteit Consument & Markt de afgelopen jaren heel licht: van 7,46 miljoen abonnementen in 2012 naar 7,41 miljoen eind vorig jaar.

Verdubbeling

Dat zijn geen cijfers waarvan Ziggo en KPN wakker zullen liggen. Maar er is wel degelijk reden tot zorg voor de tv-aanbieders. Uit nieuw onderzoek van TelecomPaper blijkt nu namelijk dat 8 procent van de Nederlanders verwacht de komende twee jaar het huidige tv-abonnement op te zeggen omdat steeds meer programma's via internet te bekijken zijn. Dat is een verdubbeling in vergelijking met een half jaar geleden.

Jongeren zien het nut niet

Vooral jongeren zien het nut van een tv-abonnement niet, aldus TelecomPaper. Bij de groep van 12-19 jarigen denkt 13 procent dat er binnen twee jaar een einde komt aan het tv-abonnement, bij de groep van 20-29 jaar is dat 12 procent en bij de Nederlanders van 30 tot 39 jaar is dat 11 procent. Bij de 65-plussers is er daarentegen bijna niemand die zijn tv-abo wil wegdoen.

Lees ook:

Netflix gaat hard in Nederland: abonnee-aantal verdubbeld in 1 jaar