8 redenen voor Google om Nest te kopen en 1 uitdaging

8 redenen voor Google om Nest te kopen en 1 uitdaging

15-01-2014 06:29 Laatste update: 28-04-2018 07:51

Waarom koopt Google de maker van slimme thermostaten? En moet je je daar zorgen over maken?

Weet je nog toen Google in 2006 YouTube overnam voor 1,7 miljard dollar? Een gigantisch bedrag. Dat zou Google toch nooit terugverdienen? Niets was minder waar. Inmiddels boekt Google dikke winst met advertenties in filmpjes. Maandagavond maakte het zoekbedrijf zijn nieuwste grote overname bekend: de startup Nest. Het bedrag: 3,2 miljard dollar, bijna het dubbele van wat Youtube kostte.

Na de overname van Motorola (9,4 miljard dollar) is Nest nu Google's grootste aankoop ooit. Niet zomaar een startupje dat wordt opgeslokt door een grote jongen. Nest is opgericht door twee bekende ex-Apple-managers. Het bedrijf maakt slimme thermostaten en rookmelders. Dat klinkt niet echt sexy. En bij die apparaten denk je niet meteen aan Google. Maar beide apparaten bieden dankzij vernuftige algoritmes, sensoren en apps meer gemak en leveren energiebesparing of extra veiligheid.

Nest maakt prima producten, maar de vraag die veel mensen dinsdag bezighield was: wat is de echte reden dat Google Nest opkoopt? Wat is Google's geheime agenda? Tal van theorieën doen nu de ronde. Een bloemlezing.

Google wil meer hardware uitbrengen, ook 'witgoed'

Google is sowieso bezig om meer apparaten onder het eigen merk te verkopen. Denk aan de Nexus-smartphones en -tablets, Chromecast, Chromebook Pixel en straks de Google Glass. De expertise van Nest op gebied van hardware, design en software komt van pas bij de ontwikkeling van andere producten en diensten. Denk ook aan de plannen van Google op gebied van Android voor auto's en de geruchten dat het bedrijf ook bezig is met medische apparaten. Maar waarom niet meer 'witgoed'? Wist je dat er in de VS meer rookalarms worden verkocht dan tv's?

Google wil je huis 'slimmer' maken

Google kan met zijn software en servers allerlei apparaten in huis 'slimmer' gaan maken. Zo'n Smart Home bestaat uit apparaten met Android die communiceren via de Google-cloud, waar kunstmatige intelligentie op basis van allerlei patronen de gebruiker van dienst kan zijn. Er zijn vast nog meer huishoudelijke apparaten die met de expertise van het Nest-team 'slimmer' zijn te maken. Van deursloten tot kranen. Tal van fabrikanten voorzien al huishoudelijke apparaten van bediening via apps. Elk apparaat een andere app is nogal onhandig. Maakt Google straks het centrale dashboard die allerlei apparaten bij elkaar brengt?

Google haalt nu 'iPod-vader' Fadell binnen

Diverse media denken dat het Google ook vooral te doen is om het binnenhalen van Nest-baas Tony Fadell. Hij staat bekend als de 'vader van de iPod': als adviseur van Steve Jobs (geen gemakkelijke job) bracht hij de puzzelstukjes samen die leidden tot de eerste iPod.
Fadell is een techneut met veel kennis over het hardwareproces, maar ook met veel gevoel voor design. Dat laatste kan Google wel gebruiken. Hij kan ook een product succesvol op de markt brengen. De Nest-apparaten liggen bijvoorbeeld ook in Apple Stores. Kortom, een baas, die Fadell. Check dit video-interview met hem.

Google wil het netwerk tussen apparaten zijn

Het lukte nog niet met het netwerk tussen mensen (Google+), maar daarom wil Google er vroeg bij zijn om het belangrijkste netwerk tussen apparaten te worden. Het zogeheten 'internet of things' komt eraan en dat betekent ook dat allerlei nieuwe devices met elkaar en de cloud gaan communiceren. Google moet mee in die trend, het is een van de belangrijkste cloudaanbieders. Nest heeft er ervaring mee en laat ook thermostaten binnenshuis sensordata uitwisselen. De waarde van Nest heeft kortom minder te maken met de apparaten zelf maar met dat netwerk tussen de apparaten en sensoren, en het zelflerende systeem dat het bedrijf daarbij al toepast.

Google wil weten wat we doen als we niet op internet zitten

Google komt met de overname volgens Wired ook meer te weten over wat mensen zoal doen binnenshuis op de momenten dat we niet op laptops, smartphones en tablets zitten. Daar weet Google nu nog weinig van. Die gegevens zijn waardevol met het oog op Google's belangrijkste inkomstenbron: adverteerders. Het bedrijf krijgt inzicht in hoe mensen verschillende ruimtes in huis gebruiken op welke momenten. Google wil steeds meer menselijk gedrag begrijpen. Dat kan met deze extra data. Die vervolgens weer kan leiden tot betere antwoorden op zoekvragen. En tot 'relevantere' advertenties natuurlijk.

Google wil gewoon Apple voor zijn

Google is een flinke concurrentiestrijd verwikkeld met Apple en Microsoft. De overname kan dan ook slechts bedoeld zijn om beide bedrijven voor te blijven. Google zou echter de enige geïnteresseerde in Nest zijn geweest. Het zoekbedrijf heeft in het verleden tal van startups gekocht om ze uiteindelijk de nek om te draaien ('opkopen om te sluiten'). Maar aannemelijk is dat scenario voor Nest niet. Volgens deze analist is de aankoop wel degelijk bedoeld als 'offensief tegen Apple'.

Nest past bij Google's robotplannen

Google heeft onlangs ook startups op gebied van robots opgekocht. Het bedrijf wil robots gaan ontwikkelen die consumenten moeten helpen met dagelijkse taken. Bijna eng goede robots, zelfs. Nest maakt weliswaar geen robots zoals wij ze kennen (met van die vreemd bewegende armen). Maar volgens The Atlantic gaat robotica ook over machines die zelf kunnen leren. Op dat vlak is Nest wel actief met zijn algoritmes voor het voorspellen van het bedrag van mensen in hun huis en hoe zijn apparaten daar op moeten reageren.

Google kan diensten als Google Now integreren met Nest-apparaten

En dan denken we in dit geval niet aan Adwords op het schermpje van je thermostaat. Maar wel aan diensten als de virtuele assistent Google Now of de routeplanner Waze. Nest-producten werken ook met spraakherkenning, net als Google Now. Leest je thermostaat straks het weerbericht voor? Dat zou zomaar kunnen. Mede-oprichter van Nest hintte er vorige week op dat Google Now ook binnenkort onderdeel van de 'connected home' zou worden.

Uitdaging: vertrouwt de consument Google nog?

Het grootste struikelblok werd in alle reacties op de overname meteen helder: veel mensen vertrouwen Google niet met gevoelige gegevens over hun energiegebruik en leefpatronen. Wat gaat Google met de data doen? In wiens handen kan dit vallen? Krijg je straks advertenties op basis van je energieverbruik? Of op basis van het feit dat je langer dan anderen op de wc zit?

Veel mensen zijn bezorgd dat bedrijven als Google te veel macht krijgen en vinden het jammer dat een veelbelovende startup als Nest in handen van zo'n grote partij komt. Er waren zelfs al Nest-klanten die vanwege de Google-overname hun thermostaat willen terugsturen. Nest-ceo Tony Fadell was er als de kippen bij om op de BBC te verklaren dat het privacybeleid voor Nest-gebruikers hetzelfde blijft. Maar Google-watcher Danny Sullivan merkt in de New York Times op: "De geschiedenis heeft laten zien dat privacybeleid maar al te vaak later wel verandert."

Voor Google is het misschien wel een grotere opgave die zorgen over privacy en datagebruik weg te nemen, dan om de techniek achter de 'smart homes' van de toekomst te leveren.