'Adblockers voor mobiel stellen nog niet veel voor'

'Adblockers voor mobiel stellen nog niet veel voor'

07-12-2015 14:33 Laatste update: 27-04-2018 18:26

Uitgevers ondervinden nog maar weinig last van de in iOS 9 geïntroduceerde optie om reclame te blokkeren.

Dat blijkt althans uit een rondgang van NiemanLab langs verschillende media. De meeste uitgevers stellen dat '1 of 2 procent' van de mobiele advertenties nu wordt geblokkeerd.

Zelfs bij sites die traditioneel de meeste gebruikers met adblockers trekken – tech-sites en sites die zich richten op het Duitse taalgebied – ligt het percentage mobiele bezoekers die reclame blokkeren, nog onder de 10 procent. Zo filtert van de mobiele bezoekers van Ars Technica 'maar' ongeveer 6 procent de advertenties weg.

De echt grote problemen ondervinden sites nog altijd op de desktop. Zo is er een Europese gaming-site waar 90 procent van de bezoekers een adblocker heeft draaien. Volgens onderzoek van Adobe en PageFair gebruiken inmiddels zo’n 200 miljoen mensen wereldwijd software om advertenties tegen te houden. Dat is 41 procent meer dan een jaar geleden.

Verdienmodel

De opmars van de adblocker de laatste jaren kan grote gevolgen hebben voor het populairste verdienmodel voor nieuwssites, waarbij bezoekers gratis content krijgen maar in ruil daarvoor wel advertenties moeten tolereren.

Verscheidene sites vragen hun bezoekers met adblockers daarom om voor hun site een uitzondering te maken. Zo belooft NU.nl dat het nooit 'pop-ups en advertenties die automatisch geluid afspelen' zal plaatsen.

Lees ook:

YouTube-ster PewDiePie: ik loop 40% inkomsten mis door adblockers