Advertentievrij betaald Twitter-alternatief via crowdfunding

Advertentievrij betaald Twitter-alternatief via crowdfunding

dinsdag 14 augustus 2012 14:22

Wars van commercialiteit besloot iemand een betaald sociaal netwerk op te richten, waar de gebruiker centraal staat.

Dalton Caldwell was een paar weken geleden nog een gewone app-ontwikkelaar. Hij was bekend van de dienst Picplz en werkte ondertussen aan een Facebook-app. Maar de manier waarop het de populaire sociale netwerken steeds openlijker om het geld te doen was, begon Caldwell tegen te staan. Dat schreef hij van zich af in een blogpost over wat Twitter zonder die commerciële insteek had kunnen zijn.

Maar het bleef voor Caldwell niet bij woorden. Hij besloot het heft in eigen hand te nemen en een beter sociaal netwerk op te zetten. Dat wilde hij doen door middel van crowdfunding. De regels zijn simpel: 50 dollar voor een jaar gebruik van App.net, nog eens 50 dollar en je mag als ontwikkelaar de API in.

Het netwerk lijkt sterk op Twitter. Groot verschil is de limiet, die is hier 256 tekens. En je krijgt van Caldwell de garantie dat de dienst nooit commercieel zal worden. De dienst is er voor gebruikers en ontwikkelaars. Zo hoeft niemand te vrezen voor bijvoorbeeld het verdwijnen van 3rd party apps, zoals bij Twitter nu een sluimerend plan lijkt.

Het leek vorige week nog even spannend te worden, toen was de funding voor App.net pas net over de helft van de benodigde half miljoen dollar. Maar Caldwell wist slim de aandacht op zich gericht te houden. Ook steeds meer bekende bloggers sloten zich aan bij de dienst en zelfs notoire nerd Stephen Fry heeft zich aangesloten.

Met het binnenhalen van het benodigde budget, 38 uur voor dealine, begint het avontuur eigenlijk pas voor App.net. De dienst is voor gebruikers live, maar het betreft nog een hele vroege alpha versie. Wie de totstandkoming van deze ‘nieuwe Twitter’ kan zich overigens nog steeds inschrijven. Tegen betaling natuurlijk. Alleen die naam, 'App.net', zou Caldwell de url nog hadden liggen?

Floris wordt enthousiast van gadgets, films, series en games, maar als er iets slechts tussen zit begint hij al snel te brommen. Wordt daarom door collega's ook wel 'de Maarten van Rossem van de techjournalistiek' genoemd. Die geuzenaam draagt hij met trots.

Reacties

Kansloos natuurlijk. Twitter is de grootste en is net zo lastig van de troon te stoten als facebook (vraag maar aan Google) of Whatsapp.
En maar weinig mensen betalen voor iets dat op zichzelf al onzinnig is.

 

Ik ben er nog niet uit. Als Twitter echt 3rd party clients gaat buitensluiten om geld te verdienen, zou het nog best eens wat kunnen worden. Geen Twitter kloon, maar wel het eerste social network dat je als gebruiker niet te koop zet.

 

En wat is precies de relatie tot Status.net (software) en bijvoorbeeld Identi.ca (grootste? uitbater van Status.net)? Die bestaan al langer. (Tonie noemde het in 2009.)