Apple en Google zijn niet leuk meer

Apple en Google zijn niet leuk meer

08-03-2012 07:25 Laatste update: 28-04-2018 19:13

Tech-bedrijven gaan dezelfde kant op als bedrijven in de telecom-, vliegtuig- en auto-industrie: ze worden saai.

Bedrijven in nieuwe sectoren beginnen vaak met als doel om de wereld beter en leuker te maken. Maar na een aantal jaren komt daar verandering in. Meer winst maken en de concurrentie een loer draaien, wordt steeds belangrijker. Het maken van producten waarop consumenten zitten te wachten, wordt daarentegen bijzaak.

Volgens tech-columnist Nick Bilton van The New York Times is dit een fenomeen dat je in tal van sectoren ziet. De pioniersgeest gaat verloren en bedrijven worden saai. Ook de tech-industrie, die de afgelopen decennia garant stond voor allerhande uitvindingen die ons leven makkelijker en aangenamer maakten, dreigt die weg op te gaan, schrijft hij.

‘Neem Apple. Toen Steve Jobs en Steve Wozniak hun bedrijf begonnen, waren het gewoon een paar jongens die knutselden met technologie. Nu is Apple een machine geworden die wil winnen en zich daarbij door niets en niemand laat tegenhouden.’

Eén van de voorbeelden van de nieuwe zakelijkheid bij Apple is volgens Bilton dat het bedrijf weigert een nieuw boek van Seth Godin toe te laten tot de iBookstore. Volgens Godin omdat het boek links bevat die het makkelijk maken om boeken aan te schaffen bij Amazon. Niet de lezer staat centraal, maar de concurrent die vooral geen extra omzet mag krijgen.

Heeft Bilton een punt? Of is een zekere mate van verzakelijking nu eenmaal onvermijdelijk als je zo groot groeit? En vormen de goede winst- en omzetcijfers van Apple en Google niet juist het bewijs dat de twee tech-giganten wel degelijk producten maken waarop we met zijn allen zitten te wachten?